Wednesday

Kita dan maksud kita...


Peperangan bukanlah maksud orang Islam tetapi maksud orang Islam ialah melakukan dakwah. Maksud kita ialah untuk mendambakan diri pada Allah semata-mata. Inilah perbezaan kita yang sebenarnya jika dibandingkan dengan haiwan. Kalau kita beritahu, beza kita dengan haiwan kerana otak kita, maka cuba kita bawa kaldai dekat dengan api dan kita cuba tolak dia pada api, tentu dia akan bertindak berlawan kerana otak dia beritahu, api itu membakar. Jadi dalam konteks ini, kaldai pun boleh gunakan otak dia bahawasanya api itu membakar, jadi apa bezanya dengan manusia? Allah telah memberi jalan-jalan menuju kejayaan selama-lamanya, jalan melindungi kita dari api jahanam, dan melalui ini, Allah telah mengutus para-para Anbiya dan Rasulullah s.a.w merupakan nabi terakhir dan setelah itu, tanggung-jawab untuk melindungi manusia dari kemaraan api neraka dan membawa manusia menuju jalan kesyurga telah terletak dibahu ummat ini. Bila-mana ummat ini ambil usaha dakwah ini sebagai maksudnya, dan berusaha membawa sifat-sifat mulia dalam diri seperti sifat keikhlasan dalam melakukan usaha dakwah ini, maka jadilah dia seperti khalifa dimuka-bumi ini, yang mana Allah akan memuliakan dan melindunginya dan juga para-para malaikat akan mendampinginya dan sentiasa momohon keampunan dan rahmat untuknya.
Asas usaha dakwah ini adalah bagaimana kita ada kerisauan dan rahmat dihati kita untuk sekelian mahluk, sebagaimana yang ada pada diri baginda Rasulullah s.a.w.
Kita, ummat ini mungkin tidak dapat mencapai taraf fikir, kerisauan dan rahmat yang ada pada diri Rasulullah tetapi setitik sahaja dari fikir, kerisauan jua rahmat yang ada dihati Rasulullah jika terbit dihati kita, sudah mampu meletakkan kita didarjat yang mulia. Kita tidak mungkin sama sekali mencapai darjat para-para anbiya, namun kita mampu mencapai darjat syuhada, siddiqin dan solehan. Tidak mungkin turunnya wahyu lagi tetapi asbab usaha dakwah ini, kita akan mendapat barkat dari wahyu, ayat-ayat Quran yang kita baca, akan kita fahami dan insyaallah dapat mengamalkannya. Tidak mungkin kita dapat menyatukan ummat, lihat sahaja, dalam satu negara yang Islam ugama resminya pun, orang-orang Islam berpecah-belah, tetapi melalui usaha dakwah ini, kita akan kembali bersatu biar pun berbeza pendapat dan cara, kerana melalui usaha ini, kita akan mempunyai maksud yang satu. Tidak mungkin kita dapat meletakkan negara-negar Islam dalam barisan negara-negara utama dimata dunia, tetapi, percayalah, melalui usaha ini, Allah yang akan meletakkan negara-negara Islam sebagai negara utama bukan setakat dimata tetapi dialam nyata. Dan bila Allah, Tuhan Pencipta alam-semesta membuat keputusan memuliakan sesuatu, siapakah yang dapat menghalangnya?

No comments:

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai