Monday

Menjaga amalan.

Amal dapat dilakukan dengan istiqamah serta dijaga mutunya bila datangnya yakin didalam hati. Selama-mana yakin yang sebenar-benarnya belum disemai dihati, maka bila-bila masa sahaja, mudah untuk kita meninggalkan amalan-amalan solehan kita, biarpun atas perkara-perkara yang kecil.
Tetapi bila adanya keyakinan yang sebenar, dapatlah kita menjaga amalan-amalan solehan kita. Misalnya, seorang petani yang menyemai benih buah mangga, walaupun tidak dilihat pokok yang akan tumbuh, tidak dilihat pokok yang menghasilkan mangga-mangga, tetapi diatas keyakinannya bahawa, semaiannya akan membuahkan hasil, maka dia terus menerus menanam dan menjaga semaiannya. Diairinya, dibaja dan dilindunginya semaian tersebut dari serangga-serangga perosak mahupun dari tumbuhan-tumbuhan liar yang menganggu proses pertumbuhan semaiannya, kerana yakinnya bahawa semaiannya akan menghasilkan mangga-mangga suatu hari nanti.
Sebegitulah bila seseorang insan mencapai yakin yang sebenar-benar pada Allah, pada ajaran Rasulullah, pada hari akhirat, pada ganjaran-ganjaran yang menjanjikan kebahagian yang berkekalan yang diperolehinya dari segala amalan-amalan solehannya, pada kerugian yang didapatinya bila meninggalkan sesuatu amalan, maka secara automatiknya, dia akan beristiqamah dan menjaga segala amalan-amalan solehannya.
Dan yang pasti, setiap sesuatu itu memerlukan waktu atau tempoh-tempoh yang tertentu, sebagaimana pokok mangga yang memerlukan waktu untuk menghasilkan buah mangga, sebegitulah kita memerlukan waktu dalam mencapai keyakinan yang sebenar. Waktu-waktu tersebut adalah waktu yang mana kita berusaha mencapai amalan yang dikehendaki Allah dan mengorbankan diri kita semata-mata kerana Allah.
Sebaik-baik pengorbanan adalah dengan melakukan usaha yang dilakukan oleh Rasulullah dan para Sahaba iaitu menyampaikan risalah tentang kebenaran Kalimah Laillahaillallah. Rasulullah dan para Sahaba telah meninggalkan kita cara-cara untuk mendapatkan keyakinan dan menjaga keyakinan agar tidak tergugat kerana selama kita hidup dimuka bumi ini, selama itulah syaitan yang bersenjatakan nafsu kita cuba menyelewengkan kita dan meletakkan kita dalam keadaan was-was. Menyampaikan atau mendakwahkan Kalimah Laillahaillallah adalah suatu penawar yang memusnahkan segala racun-racun yang ditabur oleh syaitan.

No comments:

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:
English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai