Tuesday

Kalam and Islam - S.Nuh Ha Mim

Kalam & Islam

4 comments:

seorangnenektua said...

emmm...baca pun tak paham paham.Maklum lah sekolah tak tinggi mana.kalau ada yang nak terangkan dalam bahasa mudah,nenek sangat suka

zarch said...

Waduh nenek ni,pening kepala saya nak terjemah semua tu,panjang artikelnya. Oklah ringkasnya; Ibn Hajr al-Haytami iaitu salah seorang Imam dalam Mahzab Syafii ditanya siapakah golongan bidaah (dholalah), lalu dijawabnya iaitu mereka yang menentang Ahlu Sunnah wal Jamaah (Ahlu Sunnah wal Jamaah itu adalah pengikut Sheikh Abu Hassan al-Ashaari dan Abu Mansur Al-Maturidi, fatwa al-hadithiyya, 280).

http://jomfaham.blogspot.com/2009/01/siapakah-ahlu-sunnah-wal-jamaah.html

http://darulfatwa.org.au/languages/Indonesian/Al-firqah_Al-Najiyah.pdf

seorangnenektua said...

Hadrat Maulan Ilyas berkata yang diceritakan oleh Meiji Mehrab.
Pada tahun 1983 org kanan Maulana Elyas iaitu Meiji Mehrab memgkhabarkan pesan Maulana Elyas. Antaranya ialah-
1- Umat ini akan hanya dpt disatukan dgn perantaraan kerja nabi s.a.w.[dakwah].Umat akan berpecah apabila manusia ambil diluar daripada kerja ini.Sejarah telah membuktikan apabila dakwah ditinggalkan,umat akan berpecah dan bantuan Allah secara istima'i tidak akan datang pada umat ini.
2- Kita tidak akan faham AlQuran sehinggalah kita melihat seluruh kehidupan Baginda s.a.w. Dan sahabat adalah manusia pertama yang mengamalkannya.Kehidupan mereka inilah yang dipanggil AlQuran kerana mereka adalah manusia pertama yang beramal dgn AlQuran. kehidupan mereka tidak pernah bertentangan dgn AlQuran.Sehinggakan Badwi dipadang pasir yg tidak pernah pegang pen dan kertas dpt mengamalkan nya dan mereka dpt bersatu dalam perkara iman dan sunnah.
3- Saya[Maulana Elyas] memahami kerja Rasulullah s.a.w. hanya 1 peratus sahaja,dan dapat menyampaikan kepada kamu 1peratus daripada jumlah tersebut[1/10,000%].
4- Kami [org mewat],ketika kami tengah masak dibawah 1 pokok,Maulana Elyas memberitahu kami "wahai org Mewat! satu hari nanti kamu akan naik kapalterbang untuk pergi ke satu dunia untuk maksud kerja Nabi s.a.w." Kami berkata kpd Maulana Elyas "Maulana Sab!Untuk makan dhal pun kami tak cukup!"

Itulah antara perkataan maulana Elyas.
Selepas hajjaj bin Yusuf menghantar jemaah,Muhammad bin Kasim sebagai Amer,ke Benua India sehinggalah hari ini tidak ada lagi jemaah dibentuk menyerupai zaman Baginda s.a.w. sehinggalah Hadrat Maulana Elyas yang hanya mampu mirip 1 peratus daripada kerjs asal Rasulullah s.a.w. telah dtg kepada umat pada zaman yang akhir ini
Semoga kita menyibukkan diri dalam kerja dakwah dan banyak banyak doa insyaallah dengan hidayat Allah, sedikit kefahaman Allah campakkan dalam diri kita.Amin.Yang baik itu adalah dari Allah semata mata dan yangburuk dan silap itu adalah atas kesilapan dan kejahilan nenek sendiri.Insyaallah kita tutup dgn tasbih kifarah.wassalam

zarch said...

Jazakallah nenek atas pesanan ini.

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai