Abu Hurairah r.a meriwayatkan, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah
bersabda:
مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَحَمِدَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَكَبَّرَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَتْلِكَ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ وَقَالَ تَمَامَ الْمِائَةِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ غُفِرَتْ خَطَايَاهُ وَإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ
“Barangsiapa
bertasbih kepada Allah sehabis shalat sebanyak tiga puluh tiga kali,
dan bertahmid kepada Allah tiga puluh tiga kali, dan bertakbir kepada
Allah tiga puluh tiga kali, hingga semuanya berjumlah sembilan puluh
sembilan, dan untuk menggenapkan jadi seratus dia membaca: LAA ILAHA
ILLALLAHU WAHDAHU LAA SYARIKA LAH, LAHUL MULKU WALAHUL HAMDU WA HUWA
ALA KULLI SYAY`IN QADIR, maka kesalahan-kesalahannya akan diampuni
walau sebanyak buih di lautan.” (Muslim no. 597)
1.
Hadits yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, Tirmidzi, An-Nasai dan
Al-Hakim berasal dari Ibnu Umar ra. yang mengatakan: “Rasulullah
s.a.w menghitung dzikir dengan jari-jarinya dan menyarankan para
sahaba supaya mengikuti cara beliau saw.”.
"Hendaklah
kalian sentiasa bertasbih (berdzikir),
bertahlil dan bertaqdis (yakni berdzikir dengan menyebut ke–Esa-an
dan ke-Suci-an Allah swt.). Janganlah kalian sampai lupa hingga
kalian akan melupakan tauhid. Hitunglah dzikir kalian dengan jari,
kerana jari-jari kelak akan ditanya oleh Allah dan akan diminta
berbicara" .
2.
Imam
Tirmidzi, Al-Hakim dan Thabarani meriwayatkan sebuah hadits berasal
dari Shofiyyah
yang mengatakan: "Bahawa
pada suatu saat Rasulullah s.a.w datang kerumahnya. Beliau melihat
empat
ribu butir biji kurma
yang biasa digunakan oleh Shofiyyah untuk menghitung dzikir. Beliau
s.a.w bertanya; ‘Hai
binti Huyay, apakah itu
?‘ Shofiyyah menjawab ; ‘Itulah yang aku pergunakan untuk
menghitung dzikirku’. Beliau s.a.w kemudian berkata; ‘Sesungguhnya
engkau dapat berdzikir lebih banyak dari itu’.
Shofiyyah menyahut; ‘Ya Rasulullah, ajarilah aku’. Rasulullah
s.a.w menjawab; ‘Sebutlah,
Maha Suci Allah sebanyak ciptaan-Nya’ ".
3.
Abu Dawud dan Tirmidzi meriwayatkan sebuah hadits yang dinilai
sebagai hadits hasan
oleh An-Nasai, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Al-Hakim iaitu hadits yang
berasal dari Sa’ad bin Abi Waqqash r.a yang menyatakan:
"Bahawa
pada suatu hari Rasulullah s.a.w singgah dirumah seorang wanita.
Beliau melihat banyaknya
batu kerikil
yang biasa dipergunakan oleh wanita tersebut untuk menghitung dzikir.
Beliau bertanya; ‘Mahukah
engkau, daku sampaikan cara yang lebih mudah dari itu dan lebih
afdhal?’
Sebutlah kalimat-kalimat ini: ‘Subhanallahi ‘adada maa kholaga
fis samaai, subhanallahi ‘adada maa kholaga fil ardhi, subhanallahi
‘adada maa baina dzaalika, Allahu akbaru mitslu dzaalika, wal
hamdu lillahi mitslu dzaalika, wa laa ilaaha illallahu mitslu
dzaalika wa laa guwwata illaa billahi mitslu dzaalika’ ".
Yang
ertinya : "Maha suci Allah sebanyak makhluk-Nya yang dilangit, Maha
suci Allah sebanyak makhluk-Nya yang dibumi, Maha suci Allah sebanyak
makhluk ciptaan-Nya. (sebutkan juga) Allah Maha Besar, seperti tadi,
Puji syukur kepada Allah seperti tadi, Tidak ada Tuhan selain Allah,
seperti tadi dan tidak ada kekuatan kecuali dari Allah, seperti tadi
!’ ".
- Galakan menghitung dengan jari dalam hadits diatas bukan bererti melarang menghitung dzikir dengan cara yang lain. Contoh riwayat number 2 diatas dimana, Rasulallah s.a.w tidak melarang atau tidak mengatakan bahawa Shofiyyah harus berdzikir dengan jari-jarinya bila melihat Shofiyyah menggunakan biji kurma untuk menghitung dzikirnya, namun menerangkan akan fadhilat suatu dzikir yang bila dibaca, melebihi segala dzikir yang dilakukan oleh Shofiyyah. Sebegitu juga, riwayat number 3 diatas, Rasulullah s.a.w tidak melarang seorang wanita yang menggunakan batu kerikil untuk menghitung dzikirnya dengan kata lain beliau s.a.w tidak memerintah wanita tersebut untuk membuang batu kerikilnya dan menghitung dzikirnya dengan jari-jari atau menghadkan hitungan dzikir yang dilakukan oleh wanita tersebut, tetapi mengajarkan bacaan-bacaan yang lebih utama dan lebih mudah dibaca.
Sebahagian
riwayat akan para sahaba
serta generasi salaf
yang menggunakan biji
kurma, batu-batu kerikil, ikatan simpulan benang
dan lain-lain untuk menghitung dzikir.
1
- Imam
Ahmad bin Hanbal didalam Musnadnya
meriwayatkan bahawa seorang sahabat Nabi yang bernama Abu
Shofiyyah
menghitung dzikirnya dengan batu-batu
kerikil.
Riwayat ini dikemukakan juga oleh Imam
Al-Baihaqi dalam
Mu’jamus
Shahabah; "Bahawa
Abu Shofiyyah, maula Rasulallah saw. menghamparkan selembar kulit
kemudian mengambil sebuah kantong
berisi batu-batu kerikil,
lalu duduk berdzikir sehingga tengah hari. Setelah itu ia
menyimpannya. Selesai sholat zuhur, ia mengambilnya kembali lalu
berdzikir sehinggalah petang hari ".
2
- Abu
Syaibah juga mengutip hadits ‘Ikrimah yang mengatakan; "Bahawa
Abu Hurairah r.a mempunyai seutas benang dengan seribu ikatan
simpulan. Setelah berdzikir dua belas ribu kali, barulah ia tidur".
3
- Imam
Ahmad bin Hanbal dalam Musnadnya bab Zuhud mengemukakan; "Bahawa
Abu Darda r.a mempunyai sejumlah biji kurma yang disimpan dalam
kantong. Selesai sholat shubuh, biji kurma itu dikeluarkan satu
persatu untuk menghitung dzikirnya sehingga habis".
4
- Abu
Syaibah juga mengatakan; "Bahawa
Sa’ad bin Abi Waqqash r.a menghitung dzikirnya dengan batu kerikil
atau biji kurma. Demikian juga dengan Abu Sa’id Al-Khudri".
5
- Dalam
kitab Al-Manahil Al-Musalsalah Abdulbaqi mengetengahkan sebuah
riwayat yang mengatakan; "Bahawa
Fathimah binti Al-Husain ra mempunyai benang yang banyak ikatan
simpulannya untuk menghitung dzikir".
6
- Dalam
kitab Al-Kamil , Al-Mubarrad mengatakan; “Bahawa
‘Ali bin ‘Abdullah bin ‘Abbas ra (wafat th 110 H) mempunyai
lima ratus butir biji zaitun. Tiap hari ia menghitung raka’at-raka’at
sholat sunnahnya dengan biji itu, sehingga banyak orang yang menyebut
namanya dengan ‘Dzu Nafatsat’ ".
Bersambung...
No comments:
Post a Comment