Friday

Bergerak menyinari alam maya.


Seharusnya umat ini bergerak seperti matahari bergerak dan menyinari alam maya. Sebagaimana matahari, ia bergerak memancarkan cahayanya, seakan itu nur iman umat ini yang berada didalam hatinya akan menyinari hak (kebenaran) keseluruh alam dan cahaya keimanan ini mampu menghapuskan zulumat, kegelapan dari kebatilan.

Bila datang cahaya (hak) maka kegelapan (zulumat batil) akan secara automatik hilang. Begitulah, bilamana umat ini bergerak atas usaha dakwah dengan amal, akhlak dan keikhlasan seperti Rasulullah s.a.w. dan para-para sahaba, maka secara automatik, segala perkara yang batil akan hilang dari kehidupan seharian umat ini.


Lazimnya matahari mempunyai 3 sifat yang seharusnya ada pada umat ini iaitu:

1- Bergerak membawa cahaya.

2- Tetap berterusan bergerak (istiqamah).

3- Tidak meminta balasan dari setiap benda yang disinarinya.
(Jesteru itu, umat ini harus bergerak untuk usaha agamanya dengan sifat seperti sifat matahari iaitu bergerak membawa cahaya, istiqamah dalam usaha dan tidak mengambil keuntungan samaada disudut kebendaan mahupun disudut kepopularity atau kehebatan diri) Kerana kepada Allah sahaja kita dituju serta mengajak yang lain juga kearah tersebut dan kepada Allah sahajalah tempat memohon dan mengharap balasan.

" Daku tidak meminta upah dari kamu " - (Surah Hud, ayat 11:51)

No comments:

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai