Saturday

Ismul `Akzam - Allah

ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ (٢٥٥) لَآ إِكۡرَاهَ فِى ٱلدِّينِ‌ۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشۡدُ مِنَ ٱلۡغَىِّ‌ۚ فَمَن يَكۡفُرۡ بِٱلطَّـٰغُوتِ وَيُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱسۡتَمۡسَكَ بِٱلۡعُرۡوَةِ ٱلۡوُثۡقَىٰ لَا ٱنفِصَامَ لَهَا‌ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ



- Allah tidak ada Ilah melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (QS. 2:255)

- Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Taghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (QS. 2:256)

Allamah Syami rah. menukilkan dari Imam Abu Hanifah rah, beliau berkata Ismul `Akzam itu ialah Allah. Demikian juga pendapat Allama Thatawi rah. dan sebahagian besar ulamak-ulamak lainnya.

Begitu juga dengan Syeikh Abdul Kadir Jailani rah. yang menyatakan bahawa Ismul `Akzam ialah Allah. Oleh itu apabila menyebut nama Allah yang maha suci, maka hati hendaklah kosong dari selain daripadaNya. Selanjutnya beliau berkata bahawa apabila orang awam menyebut nama yang maha suci ini, maka hendaklah ia mengingatkan akan keagungan Allah s.w.t dan dengan perasaan takut kepadaNya.

Manakala untuk Akhssul Khawas, seperti para ulamak atau orang yang berilmu makfirat Allah, bila menyebut nama yang maha suci ini hendaklah mengosongkan hati mereka dari selainNya dan menumpu dengan sepenuh hati pada dzat serta sifat-sifatNya dengan serentak.

Syeikh Ismail rah berkata: "Keadaan orang yang menyebut Ismul `Akzam (Allah) itu hendaklah seperti seorang yang tenggelam didalam sungai yang mana tiada siapa pun boleh menyelamatkannya. Maka diketika itu, tentunya ia akan memanggil atau menyebut nama seseorang penyelamat dengan sepenuh keikhlasan. Keikhlasan sedemikian itulah dikatakan siddiq laja`. "

2 comments:

Ziarah76 said...

minta izin saya nak copy paste. boleh?

zarch said...

Silakan...dan harap baiki kalau ada mana-mana kesilapan pada catitan saya ini.

Kisah ni pun ada juga tercatit dalam fadzail amal.

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai