Terdapat
golongan (cthnya golongan salafiyun) yang cuba mewajibkan cara
menempelkan kaki diantara jemaah dalam bersholat, sehingga kelihatan
mereka selalu dalam keadaan memaksa makmun disebelahnya menempelkan
kaki dengan mereka atau mereka sengaja merenggangkan kakinya sehingga
terbuka luas agar dapat menyentuh kaki jemaah disebelahnya, namun
apakah benar perbuatan sebegini berhukum wajib dalam bersholat
berjemaah?
Pertamanya,
terdapat hadis-hadis perintah dari Rasulullah sendiri agar merapatkan
saf-saf dalam berjemaah dengan merapatkan bahu, sedang tidak perintah
dari Rasulullah sendiri agar menempelkan kaki antara para jemaah.
Hadith yang meriwayat tentang cara menempelkan kaki antara jemaah
hanyalah ucapan beberapa sahaba akan cara mereka bersolat berjemaah
yang begitu rapat sehingga menyentuh kaki mereka, bukan perintah
terus dari Rasulullah s.a.w.
Berkata
Nu’man bin Basyir : aku melihat seorang laki-laki dari kami
menempelkan mata-kaki dengan mata-kaki temannya...
Hal
itu ( menempelkan ) adalah perbuatan sebahagian shahaba yang
disetujui/didiamkan/tidak diingkari oleh Naby shollalohu alaihi
wasallam , maka ia adalah Sunnah
Taqririyah dan
tidak jatuh wajip hukumnya. Dalam mana, bahawa taqrir dari Naby
shollallohu alaihi wasallam terhadap apa yang dilakukan atau
dikatakan di hadapan beliau shollallohu alaihi wasallam, tidak
menunjukkan satu hukum saja ; wajib atau mandub atau mubah. Juga
terdapat perbezaan antara ( taqrir ) sebagai dasar hukum dengan (
taqrir ) atas ziyadah
/ tambahan
terhadap hukum.Yang hal itu dapat ditelusuri dengan meneliti dan
mengetahui asbab
wurud dalil-dalil
dan bagaimana metodologi istinbath hukum darinya dengan tinjauan
komprehensif terhadap maqashid
syariah.
Keduanya,
perbuatan ini tidak terus-menerus dilakukan para shahaba, kerana
mereka mencukupkan dengan apa yang ditunjukkan oleh nash-nash
iaitu pemahaman terhadap maksud yang terkandung dalam dalil-dalil
masalah meluruskan shaf dan menegakkannya.
Ibnu
Hajar rahimahulloh berkata ;Yang dimaksud adalah mubalaghoh (
bersungguh-sungguh dalam meluruskan shaf dan menutup celah ).
Jika ia (
menempelkan kaki ) adalah sunnah yang dianjurkan tentu para shahabat
tidak akan meninggalkannya- jika benar mereka mempraktekannya-.Bahkan
perawi sendiri ( Anas bin Malik radhiyallohu anhu ) meninggalkannya (
menempelkan ) .Anas radhiyallohu anhu berkata ;
لو
فعلت ذلك بأحدهم اليوم لنفر، كأنه بغل
شموس
Ertinya ; jika aku
melakukannya ( menempelkan kaki ) kepada seorang dari mereka hari ini
niscaya ia lari seperti bighal yang kepanasan.
Apakah
mungkin para sahaba meninggalkan sunnah ini hanya kerana insan lain tidak
mahu melakukannya? Jika memang kerana kekurangan kepedulian shahabat
ini, bagaimanakah pula dengan imam-imam madzhab serta seluruh pengikut
madzhab ASWJ, apakah mereka seluruhnya meremehkan sunnah ini sehingga
tidak menjaganya ?
Yang benar adalah
bahawa para salaf dari shahabat dan tabi’ien dan para imam
mujtahidien jika mereka tidak memahami bahawa perbuatan yang
merupakan tambahan terhadap perintah syariat ini selain perkara yang
ja’iz ( boleh ) saja, tentu mereka semua tidak akan
meninggalkan perbuatan ini, bahkan diantaranya adalah perawinya
sendiri, seperti yang telah dijelaskan di atas. Perlu diperhatikan bahawa tidaklah semua
yang ditaqrir dari perbuatan shahabat adalah menjadi sunnah yang
diperintahkan, khususnya yang datang dalam bentuk ijtihad tambahan
atas nash. Dan bahawa taqrir dapat menghasilkan hukum yang
berbeza-beza, jika tidak demikian maka makan dhobb ( sejenis
biawak padang pasir ) adalah sunnah yang dianjurkan, kerana terjadi
dengan disaksikan Naby shollallohu alaihi wasallam.(Tentunya tidak
demikian).
Mereka memahami
bahawa maksud Naby shollallohu alaihi wasallam adalah ;
1. Kesempurnaan shaf
dan lurusnya, yaitu satu shaf yang tidak berserabut. Berupa
setentangnya antara bahu makmum dan lurus shafnya.
2. Saling berdekatan
dan tidak membiarkan ruang luas antara makmum agar syaithon tidak
memasuki shaf-shaf orang yang shalat, sebagaimana datang dalam hadits
–hadits yang banyak dalam masalah ini.
Adapun yang lebih
dari itu ( yakni menempelkan kaki antara makmum), bukanlah berhukum
wajip, sekiranya ada kalangan melakukan sesama mereka, lakukan namun
jangan memaksa pihak lain serta menyibukkan hati orang yang sholat
dari apa yang seharusnya iaitu khusyu’ dan menghadirkan hati.
Menyibukkan hati untuk mengejar ( kaki ) orang yang berada di sebelah
kanan atau kirinya, agar menempel pada seluruh gerakan dan diam
sholat, ini menyebabkan gangguan orang lain yang sholat (
disampingnya ).
- -
Bukannya meluruskan shaf ketika hendak sholat dengan mendekati
sebelah kanan atau kirinya justru ia membuat jarak dengan membuka
lebar kedua kaki yang menghalangi dari saling mendekat selain dengan
cara menginjak kaki tetangganya. Dan jika ruku atau sujud maka akan
terjadi celah yang telah diperingatkan syariat darinya .
- -
Saiz-saiz antara insan-insan juga amat berbeza-beza, ada yang tinggi
dan besar tubuhnya, ada yang kurus kerdil, ada yang kerdil tetapi
bidang dadanya dan seterusnya yang mana menjatuhkan hukum wajip
menempelkan kaki antara makmum adalah suatu kesilapan. Tambahan
lantaran bentuk kaki contohnya mereka yang bekerja sebagai buruh
binaan berkaki besar dan kasar dengan kuku yang panjang
jika ditempelkan dengan kaki normal maka jelas akan menghilangkan
kesempatan tetangganya untuk mentadabburi shalatnya.
- -
Termasuk kebodohan dalam hal ini adalah berlebihannya sebahagian
orang dalam membuka kaki dan mengangkat tumit.Miring kedepan dan
mengangkat bagian belakang tubuh, bahkan terkadang disertai
gerakan-gerakan aneh yang tidak ada nash atau dalilnya.
- -
Terpaksa bagi seorang yang ingin menempelkan mata kakinya dengan mata
kaki tetangganya untuk menghadapkan kaki kedalam sehingga mampu
menempel. Sebab bentuk kedua telapak kaki tentu menghalangi dari
menempelkan mata kaki kecuali dengan memiringkan telapak kaki ke arah
dalam, dan agar bisa menempelkan kedua lutut.Tampak jelas bahwa
posisi berdiri yang demikian tidak ada hubungan sama sekali dengan
ruh shalat dan khusyu’, bahkan dapat memalingkan perhatian seorang
dari ibadahnya.
- -
Terlebih lagi jika ditambah dengan perasaan ujub, merasa paling baik
dengan mengamalkan gerakan ini, maka dikhuatirkan seseorang tersebut
tidak mendapatkan apa-apa dari sholatnya selain kerugian.
Posisi
kaki ketika berdiri dalam shalat seperti posisi kaki ketika berdiri
biasa, tidak terlalu rapat dan tidak terlalu renggang, sebagaimana
diriwayatkan Ibnu Umar Radhiallaahu anhuma, ini disebutkan dalam
Syarh As-Sunnah, bahawa-sanya beliau ketika berdiri shalat tidak
terlalu merenggangkan kaki atau merapatkannya, demikian pula ketika
ruku’.
Rasullulah
saw memerintahkan kita untuk merapatkan shaf dan menghindari
kerenggangan, setelah rapat maka bersentuhan antara bahu, sedemikian
diriwayatkan dalam banyak hadits, sedang riwayat menempelkan kaki
antra makmum hanya merupakan Sunnah
Taqririyah , iaitu dilakukan oleh sebahagian para sahabat tanpa
riwayat bahawa ianya adalah perintah terus dari Rasulullah s.a.w.
Lantaran itu, dalam merapatkan shaf-shaf, bukan
memaksakan pada yang disamping kita untuk bersentuhan kaki tetapi
menggeser agar kerenggangan tertutup, rapatkan bahu-bahu dengan cara
melembutkan bahu dan meluruskan shaf.
Hal
yang utama adalah kekhusyukan sholat, dan renggangnya shaf tidak
membatalkan sholat, hanya merupakan hal yang makruh (demikian menurut
ulama Madzhab Syafii), maka janganlah memaksakan diri mahupun makmum
disebelah apatah lagi dengan menegurnya dengan keras, ditakutkan ia
akan shalat dengan hatinya penuh kekesalan pada kita dan tiada
kekhusyukan dalam sholatnya terutama dalam setiap pergerakkan,
ditempelkan kaki kepada makmum tersebut, sehingga kaki kelihatan
saling bersentuhan namun hati antaranya saling bermusuhan dan
tentunya ini salah besar dan berakibat lebih buruk.
“Apabila Imam telah berdiri berkhutbah pada hari
Jum’at, maka dengarkanlah dengan seksama dan diamlah, kerana hukum
orang yang dapat mendengarkan khutbah sama halnya dengan mereka
yang tidak dapat mendengarkannya (yakni; sama-sama diperintah untuk
diam dan mendengar). Bila dikumandangkan qamat, maka rapikanlah shaf
(makmum), dan sejajarkanlah bahu-bahu mereka; kerana lurus (dan
rapatnya) shaf termasuk hal yang dapat menyempurnakan shalat”.
(Diriwayatkan pula oleh Malik di Muwaththa’ no. 234).
No comments:
Post a Comment