Rasulullah SAW telah mengetahui tentang kisah
seorang raja Habsyah (Ethiopia) yang adil bernama Ashamah al-Najashi.
Tidak ada seorang pun yang dizalimi olehnya. Lalu Baginda SAW telah
menyuruh sebahagian umat Islam agar berhijrah ke Habsyah untuk menyelamatkan diri.
Peristiwa ini berlaku di saat pengikut-pengikut Nabi Muhammad SAW yang
memeluk Islam menerima pelbagai seksaan dan penindasan yang amat pedih
daripada musyrikin Quraisy Mekah, maka turunlah surah al-Kahfi sebagai
jawapan yang antara lain satu isyarat daripada Allah kepada
hamba-hamba-Nya itu supaya berhijrah.
Kumpulan ini terdiri
daripada 12 orang lelaki dan 4 orang wanita. Mereka diketuai oleh
`Uthman bin `Affan. Ruqayyah, puteri Rasulullah SAW turut bersama di
dalam kumpulan ini. Di Habsyah, mereka mendapat tempat kediaman yang
lebih baik.
Penindasan yang semakin berat oleh musyrikin Mekah
telah menyebabkan Rasulullah SAW mencadangkan agar sebahagian lagi umat
Islam berhijrah ke Habsyah seperti kumpulan pertama. Hijrah kali ini
lebih sukar kerana musyrikin Mekah telah bersiap sedia lebih awal untuk
menggagalkannya.
Namun, dengan izin Allah Taala, mereka dapat
juga meloloskan diri berhijrah ke Habsyah. Kumpulan ke-2 ini lebih
ramai, iaitu seramai 83 orang lelaki dan 28 orang wanita. Rombongan
kedua ini diketuai oleh Ja’afar bin Abi Talib. Ja’afar bin Abi Talib
yang juga dikenali dengan jolokan Ja’afar al-Tayyar adalah sepupu Nabi
Muhammad SAW.
Musyrikun Quraish menghantar wakil untuk bertemu
dengan Raja Habsyah yang bernama Raja Najashi, dengan harapan untuk
mengembalikan semula rombongan dari Mekah ke Mekah. Dua wakil Quraisy
itu adalah Amru bin al-As dan Abdullah bin Abi Rabi’ah. Kedua-duanya
diutuskan kepada Raja Najjasi dengan membawa hadiah untuk
dipersembahkan.
Sebaik bersua dengan Raja Najashi, mereka berkata;
“ Sesungguhnya satu rombongan kaum kerabat kami telah meninggalkan
Mekah dan lari ke negeri tuanku. Mereka lari kerana tidak suka kepada
kami dan agama kami, bahkan mereka tidak mengikut agama tuanku.
Sesungguhnya pemimpin Quraisy mengutuskan kami untuk menjumpai tuanku,
dan supaya tuanku mengembalikan mereka ke Mekah.”
Lalu, Ja’afar
bin Abi Talib selaku ketua kumpulan kaum Muslimin tadi datang bersama
beberapa orang kaum Muhajirin mengadap Raja Habsyah tanpa memberikan
rukuk hormat sebagaimana adat di istana, lalu Raja Habsyah pun bertanya;
“ Mengapa kamu tidak hormat seperti adat yang biasanya dalam istana ini?”
Lalu, Ja’afar bin Abu Talib pun menjawab dengan rendah dirinya;
“ Kami telah memberikan penghormatan kepadamu dengan cara
penghormatan ahli syurga. Kami memang tidak rukuk kecuali kepada Allah.”
Raja bertanya:
“Agama apa yang kamu anuti itu sehingga kamu rela meninggalkan kaum
kamu tidak mahu masuk agamaku dan tidak agama-agama lain?”
Ja’afar menjawab;
“Wahai raja! Kami ini adalah kaum jahiliah, penyembah berhala,
memakan bangkai, kuat menindas orang yang daif. Kemudian Allah
mengutuskan seorang rasul kepada kami, ia diutus dari kalangan kami
sendiri dan kami sudah tahu tentang kejujurannya, pemaaf dan amanahnya.
Beliau mengajak kami meng-Esa-kan Allah serta meninggalkan perbuatan
menyembah berhala.”
“Oleh kerana kami mengikutnya, maka
kami diseksa dan ditindas dengan tujuan supaya kami kembali ke zaman
jahiliah. Disebabkan hebatnya penindasan dan penekanan mereka, ini maka
kami lari ke negeri tuan. Kami memilih negeri tuan kerana ingin dekat
dengan tuan. Kami harap tuan tidak menganiaya kami.”
Begitulah kata-kata yang terkeluar dari mulut Ja’afar bin Abi Talib.
Apabila merasakan misi mereka mula menampakkan kegagalan, maka Amru al-As mencelah dan berkata;
“Wahai paduka baginda, sesungguhnya mereka menuduh Isa (Nabi) dengan perkataan-perkataan yang tidak baik.”
Sebagai seorang raja dan juga pendeta agama Nasrani. Raja Najashi telah
menguji sekali lagi pengetahuan Ja’afar bin Abi Talib tentang Nabi Isa
AS.
Tanpa sebarang ragu-ragu Ja’afar pun membacakan beberapa ayat dari permulaan surah al-Maryam.
Sebaik Raja itu mendengar bacaan surah al-Maryam dari Ja’afar, lalu beliau menangis sambil berkata;
“Sesungguhnya ini dan yang dibawa oleh Isa AS adalah berasal dari satu sumber.”
Raja Najashi akhirnya memeluk Islam, dan diikuti dengan ramai rakyat di negerinya.
Kemudian, Raja Najashi mengisytiharkan akan melindungi orang-orang
Mukmin yang berhijrah serta memulangkan hadiah-hadiah yang dibawa kepada
dua orang utusan Quraisy. Maka wakil Quraisy itu akhirnya terpaksa
pulang dengan kehampaan.
Monday
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
open source - sumber terbuka
Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "
Tajuk
Akidah
(13)
Al-Fatihah
(2)
Alam
(1)
ASWJ
(3)
Bab Eid
(2)
bayan
(6)
BERITA
(5)
beware fitnah
(1)
book
(1)
Burzuk
(5)
cerpen
(7)
Dakwah dan doa
(2)
dars
(1)
Differences
(1)
Doa
(1)
fatwa
(2)
Fazail amal
(1)
Fazail Hajj
(2)
fikir
(4)
fikir/zikir
(1)
fiqh
(6)
fitnah
(1)
Gurauan
(3)
Hijrah
(4)
hilal
(1)
ibadat
(15)
Ikhtilat
(1)
ilham
(1)
Ilmu
(1)
imam
(1)
Imam Mazhab
(9)
Islam
(1)
Israk
(7)
janggut
(1)
Jesus was a Muslim
(1)
Jihadun nafs
(4)
Jinn
(10)
Jord
(1)
kalam
(1)
Karamah
(1)
KIblat
(1)
kisah Auliya
(3)
kisah-kisah
(4)
konflik
(4)
Kuarantin
(2)
makna bidaah dholalah
(1)
malfoozaat
(3)
Mawlid
(2)
mazhab
(5)
minda
(1)
nasihat
(2)
pemahaman
(6)
penolakan terhadap anti-hadith
(1)
penyakit
(1)
Prophet Muhamad s.a.w
(1)
puasa
(1)
Quran
(3)
Ramadan
(4)
sahaba
(2)
salam
(1)
salawat
(1)
shalat
(4)
sholat
(4)
Syair
(1)
Syurga-neraka
(1)
Tabligh
(1)
Tafsir
(6)
tiada Tuhan melainkan Allah
(1)
travel
(1)
Ummatan wahidah
(1)
Zakat-ul-Fitr
(2)
zikir
(7)
paut-paut
- Al-Alorstari blog
- Alexanderwathern blog
- Aqidahtul Tanzih blog
- Azhar Jaafar blog
- Bahrus Shofa blog
- Bentara blog
- Blog karkun
- chill-garage blog
- Dakwah-ilallah blog
- Dalamdakwah wordpress
- Fakir-fikir blog
- Fikir alami blog
- Hainur83 blog
- Ibnu Zain blog
- Iman-amal solehan wordpress
- Ismadi Yusuf blog
- Jom faham blog
- Khidmat Wala blog
- Kopiahhensem blog
- Kuffiyah blog
- Muhajier718 blog
- Musa Kola Kedah blog
- Pena maya blog
- Pengutip Mutiara
- Speedweb ad6 blog
- Sufiafriqiyya blog
- Umma-ali blog
- Ust Alimy Zaidi
- Ust Gunawan Aziz
- zar4art blog
- ziarah76 blog
Bayan
Search in the Hadith |
www.SearchTruth.com |
Waktu sholat
English to Arabic to English Dictionary |
|
www.SearchTruth.com |
No comments:
Post a Comment