Saturday

Memperolehi Ilmu dan menyampaikannya.




Abu Musa r.a meriwayatkan, Rasulullah s.a.w bersabda:

Perumpamaan yang Allah turunkan kepadaku berupa Ilmu dan Hidayah (petunjuk) adalah seperti curah hujan yang lebat yang jatuh kepermukaan bumi (diatas 3 jenis daratan yang berbeza). Sebahagian dari tanah itu murni dan subur yang menyerap air dan menumbuh-suburkan tanaman serta padanag rumput. Dan sebahagian tanah yang kering dan mandul, bahagian ini menahan air (tanpa menyerapnya) dan Allah menyebabkannya bermanfaat kepada manusia untuk minum darinya, memberikan kepada ternak untuk minum daripadanya, dan mereka bercucuk-tanam (berkebun)serta memetik hasil daripadanya. Bahagian yang ketiga yang mana hujan jatuh keatasnya, adalah tanah yang berbatu, yang tidak menahan air dan juga tidak menumbuh-suburkan tanaman atau padang rumput. Demikianlah (halnya juga dengan manusia, dari tiga jenis tanah ini, manusia yang pertama) adalah orang yang menuntut ilmu agama dan kebaikan-kebaikan apa yang Allah turunkan kepadaku, ia mempelajarinya dan mengajarkannya, dan (orang yang kedua) adalah orang yang tidak mengambil manfaat bagi dirinya akan tetapi memberi manfaat kepada orang lain, dan (orang yang ketiga) adalah yang tidak peduli dirinya (serta orang lain tidak mendapat manfaat daripadanya)dan tidak mendapat hidayat Allah dari apa yang diturunkan melalui aku. (Bukhari)

Mencari ilmu itu adalah fardhu bagi setiap lelaki dan wanita Islam, dan mengenai ilmu, umat Islam mempunyai dua tugas iaitu belajar dan kemudian mengajar, sebagaimana yang dikatakan, ilmu itu merangkumi segala perintah Allah dan adalah tugas bagi setiap orang untuk menerima perintah Allah dan menyampaikannya kepada orang lain mengikut kemampuan dan hikmahnya.

" Hai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu), bererti kamu tidak menyampaikan amanatNya. Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada orang-orang kafir." Al Maidah : 67)

Apa yang diperintahkan kepada Rasulullah s.a.w didalam ayat diatas juga menimpa setiap orang Islam sebagaimana Rasulullah s.a.w bersabda: " Sampaikan (apa-apa yang kamu dapat) daripadaku walau satu ayat sekalipun"

Sebagaimana juga didalam hadith yang lain menyatakan: " Seorang yang menyembunyikan ilmu apabila diminta daripadanya, akan dikekang dengan api neraka pada Hari Qiamat"

- Dan alhamdulillah, brakah usaha mereka yang berkorban kesetiap penjuru alam untuk membawa agama kedalam diri mereka serta untuk umat sekelian, ramai yang berpeluang untuk menimba ilmunya. Begitu ramai yang tidak berpeluang mempelajari agama sesejak kecil, tidak berpeluang ke madrasa-madrasa atau kelas-kelas pengajian (sebagaimana maklum keadaan umat dimana-mana), mahupun yang belajar atau mengetahui tetapi kerana suasana kehidupan duniawi yang membuat mereka jauh dari mengamalkan perintah Allah serta sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w, alhamdulillah, asbab kerja agama ini, mereka berpeluang belajar mahupun membawa perintah Allah berserta sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w didalam kehidupan mereka.

Sebagaimana salah satu contohnya seorang yang begitu berusia, yang tidak tahu cara-cara berwuduk dan bersolat dan segan pula bertanya serta tiada siapa mempedulikannya, alhamdulillah asbab jemaah datang menziarahinya, mengajak dia sama-sama keluar dijalan Allah, maka berpeluanglah dia belajar tanpa segan-segan terutama adanya usaha ikhram, kasih-sayang serta bertolak-ansur semasa keluar dijalan Allah. Asbab "Madrasa bergerak", berjuta-juta malah keangka berpuluh-puluh juta insan diseluruh dunia dapat kembali mengambil perintah Allah berserta sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w kedalam kehidupan mereka.

No comments:

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:
English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai