Monday

Dars dan dakwah


Usaha agama adalah bagaimana agama itu tersebar keseluruh peringkat, tidak kira dimana dan kepada siapa. Dari masjid tersebar kepejabat, kestor-stor, ketoko-toko kedai, kekilang-kilang, ketempat-tempat pengajiaan, kekomplek-komplek, lorong-lorong, ladang-ladang dan seterusnya. Yang mana seakan sahutan panggilan azan, disambung secara manual keseluruh penjuru alam.

Azan yang memperkatakan tentang kebesaran Allah, penyaksian keatas keesaan Allah, penyaksian keatas kenabian Rasulullah s.a.w, keutamaan kepada solat dan kejayaan didunia serta akhirat adalah dengan mengikut perintah Allah adalah mudah dan suatu yang sentiasa berulang-ulang yang mana sehingga kanak-kanak yang belum memasuki kelas tadika pun dapat memperkatakannya.

Dan ini adalah asas dakwah ilallah, yang mana ramai tidak faham akan perbezaan antara dars dan dakwah. Dars atau pengajian memerlukan kepakaran atau ilmu mendalam keatas sesuatu masail atau perkara dan wajar dilakukan oleh mereka yang benar-benar arif atau tahu serba-serbi atau juga berpengalaman dalam sesuatu topik serta ianya lazim sentiasa berubah-rubah topiknya sehinggalah sesuatu pengajian tersebut tamat manakala dakwah adalah kerja seluruh umat Islam dalam menuju kepada Islam dan perkataan didalam kerja dakwah adalah yang terbaiknya suatu perkataan mudah serta difahami umum biarpun ianya adalah suatu perkataan yang berulang-ulang seperti azan yang dilaungkan.

Sebagaimana bila seseorang tersebut meninggal dunia, maka sesuatu jemaah tersebut bertanggung-jawab memandikan jenazah tersebut, mengkafan dan mengebumikannya, bukan hanya tugas Tok Imam dan malah Tok Imam tidak akan mampu bersendirian menguruskan jenazah tersebut. Terlebih dari itu, semakin ramainya yang memakmumkan solat jenazah, semakin afdal. Sebegitulah, bukan hanya kerja Tok Imam atau alim-ulamak memanggil insan lain kepada Allah tetapi ini adalah kerja keseluruhan umat Islam.

Dan setiap yang keluar dijalan Allah atau keluar kerana Allah, dia tidak akan kerugian tidak kira darjat, kedudukan, rupa dan seterusnya. Sebagaimana kisah disurah Khaf, tiga golongan yang keluar dijalan Allah dan masing-masing beroleh kemanfaatan mengikut kemampuan masing-masing.

Golongan yang pertama adalah pemuda-pemuda yang lemah, baru beriman dan cuba mempertahankan iman mereka lalu mereka keluar untuk menyelamatkan iman mereka. Mereka singgah disuatu gua yang mana disitu Allah telah menidurkan mereka selama 309 tahun. Dalam-mana dengan berkeadaan tidur sahaja, mereka telah menyelamatkan iman mereka.

Golongan kedua adalah para alim-ulamak sebagaimana contohnya Nabi Musa a.s. Nabi Musa a.s memberitahu pada umatnya bahawa dia adalah yang paling arif, maka Allah perintahkan dia keluar lalu dia bertemu dengan Khidir a.s yang mana terlihat oleh Nabi Musa kemudiannya, masih begitu banyaknya ilmu terlindung yang tidak diketahuinya.

Dan golongan seterusnya adalah mereka yang berkeupayaan besar dari segala sudut seperti contohnya Raja Zulkarnain, yang mana beliau telah keluar kearah matahari terbenam serta kearah matahari timbul diseluruh penjuru alam dalam memerhati dan membawa kebesaran Allah sehinggakan Allah telah menjadikan beliau sebagai asbab khair iaitu terpenjaranya kaum liar Yajud-Majud sehingga kini dan malah sehingga suatu masa yang ditentukan kelak.

Begitulah contohnya, mereka yang keluar dijalan Allah dengan ikhlas, tidur mereka pun bernilai, ilmu mereka pun bertambah serta berkemungkinan Allah menjadikan mereka asbab khair untuk sekelian alam serta mahluk, yang mana merupakan suatu anugerah yang begitu tinggi nilainya.

No comments:

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai