Friday

Gurau - 2



Suatu hari, setelah selesai solai Jumaat, Imam masjid mengumumkan bahawa dia ingin menyampaikan 2 berita, satu berita baik dan satu berita buruk.

Imam masjid memulakan dengan menyampaikan berita baik: "Saya ingin mengumumkan bahawa pihak masjid kita kini telah memiliki cukup kewangan untuk membina masjid yang baru dan selesa untuk para makmum semua"

Kemudian Imam tersebut menyambungnya:  "Namun berita buruknya adalah bahawa segala kewangan yang pihak masjid miliki, masih lagi berada didalam saku-saku seluar kamu semua"




Disuatu masa, semasa Khutbah Jumaat, Imam menekan akan pentingnya mengucapkan Insyaallah bila hendak melakukan sesuatu.

Beberapa hari kemudian, Abdullah, salah seorang makmum yang mendengar khutbah tersebut bertemu dengan temannya ditengah perjalanan, lalu dia bertanya apa hajatnya. Temannya memberitahu bahawa dia mahu kepasar untuk membeli seekor lembu betina buat ladangnya.

Bila mendengar kata temannya, dia berpesan pada temannya sebagaimana yang didengarnya dari khutbah Jumaat untuk berkata, "Insyaallah saya akan membeli seekor lembu", namun temannya menyangkal dengan berkata, duit didalam poketnya manakala penjual lembu telah sedia menunggu, jadi mengapa dia perlu berkata Insyaallah, lalu pergi meninggalkan Abdullah.

Bila temannya sampai kepasar, maka terjadilah tawar-menawar antara temannya dengan sipenjual lembu. Setelah harga ditetapkan, maka temannya pun menyeluk poketnya untuk membayar, tetapi didapati bahawa poketnya berlubang dan duit yang ada didalamnya telah hilang. Terus dikala itu, teringat temannya akan pesanan Abdullah untuk sentiasa mengucapkan Insyaallah dan mengaku atas kesilapannya menyangkal untuk mengucapkan Insyaallah, Allah telah mentarbiahnya dengan menghilangkan duit yang dimiliki.

Dengan penuh kekesalan, temannya pun kembali dan dipertengahan jalan, Abdullah yang melihat temannya yang kelihatan begitu suram wajahnya bertanya, "Mana lembu yang mahu dibeli?"

"Insyaallah, saya akan membeli lembu tersebut minggu depan", jawab temanya dan berlalu pergi meninggalkan Abdullah dengan tergesa-gesa. Sesampai dirumah, isteri temannya juga bertanya, "Mana lembu yang hendak dibeli?", dijawap temannya, "Insyaallah, lain kali sahajalah saya membelinya", dan semenjak hari itu, tidak pernah luput dari bibir temannya untuk mengucapkan Insyaallah, walau untuk perkara sekecil mana pun.

No comments:

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:
English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai