Wednesday

Berfikir / berzikir - 1


Saban waktu, insan berfikir, iaitu dari kanak-kanak riang berfikir untuk bermain sehinggalah peringkat menjadi warga tua kerana berfikir adalah sebahagian dari fitrah diri insan itu sendiri. Hanya persoalannya, apakah yang difikirkan saban hari.

Samaada fikiran itu dari perkara-perkara yang membawa faedah atau tidak, tekanan-tekanan hidup yang dialami, ransangan dari perasaan-perasaannya (seperti marah, dengki, takabur, rasa cinta, lucu, simpati dan lain-lain), pengajian-pengajian yang dilalui, pengamatan atau kajian yang dilakukan, permainan yang disukai (seperti bola dan lain-lain), pendapat-pendapat tertentu yang diikuti (seperti parti politik, sesuatu pertubuhan atau individu dan lain-lain), pegangan atau prinsip hidupnya dan seterusnya, insan akan sentiasa berfikir.

Menegah berfikir adalah seperti membuang sebahagian dari tubuh anggota insan atau melumpuhkan anggota utama tubuh badannya. Dan hari ini, kenyataannya, asbab insan berfikir, dunia saban waktu bertukar wajah dan sekian detik berbagai-bagai peristiwa berlaku samaada kesannya untuk diri seseorang mahupun keseluruhan masyarakat seterusnya.

Atas asbab berfikir juga, dari individu atau dari sesuatu fikiran mampu tersebar seterusnya keseluruh alam contohnya produkt Nestle, atas usaha untuk memajukan perniagaan, syarikat Nestle yang berpusat diSwiss yang hasilnya bahan tenusu, berfikir siang-malam untuk melariskan produktnya dan kini ianya tersebar dimana-mana penjuru alam hatta kawasan pendalaman yang serba kekurangan komunikasi seperti dipendalamam Borneo, didapati diwarung-warungnya barang-barang dari jenama Nestle seperti Nescafe, Milo dan lain-lain.

Asbab berfikir juga mampu menukar keadaan atau tabiat seseorang contohnya seorang anak muda yang biasa dikenali oleh masyarakat sekitarnya sebagai seorang yang sederhana dan memakai apa sahaja pakaian yang ada, namun setelah dia berhijrah kebandar, keadaan atau tabiatnya berubah yang mana hanya memakai pakaian berjenama terkenal kerana fikirannya telah terpengaruh dengan kebudayaan kebendaan.

Lantas siapakah yang benar-benar berakal atau siapakah yang benar-benar bijak menggunakan fikiranya? Fikiran atau cara berfikir apakah yang dapat menyelamatkan dan menjanjikan kebahagian sebenarnya buat diri serta umat seterusnya?

Ciri-ciri mereka yang benar-benar berakal atau bijak menggunakan fikirannya adalah seperti yang dijelaskan didalam Al Quran iaitu:


إِنَّ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَـٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّہَارِ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

Allah Taala berfirman: “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.” (Ali-Imran : 190)


ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ


Allah Taala berfirman: “ (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.” (Ali-Imran : 191)

Ayat dari surah al-Imran ini adalah penjelasan akan ciri-ciri insan yang benar-benar berakal atau bijak menggunakan fikirannya iaitu mereka yang berfikir dengan berzikir kepada Allah seperti dengan memerhatikan fenomena alam ciptaan Allah misalnya kejadian langit dan bumi atau melihat pertukaran siang dan malam dalam mana mengakui kebesaran Allah Taala.

Dengan itu, ia meningkatkan lagi keimanan kepada Allah Taala disamping meningkatkan lagi perasaan taqwa lalu memohon agar dilindungi dari azab yang amat pedih. Ayat ini juga adalah ayat dakwah yang mana berfikir dan berzikir untuk membawa kebesaran Allah dalam diri dan seterusnya berusaha berdakwah agar diri dan insan sekelian terselamat dari azab pedih api neraka.

Bersambung...

No comments:

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:
English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai