Insan,
semakin maju atau semakin terasa dirinya menguasai pencapaian
pengetahuan kepada segala asbab materi didunia ini akan menuju kearah
pemikiran bahawa segala-galanya adalah hanya tertakluk pada alam
fizik dan segala-galanya hanya mampu dihuraikan dengan apa yang
diketahui atau apa yang mampu dicari titik-titik asas sesuatu tersebut dengan asbab-asbab materi melalui panca-inderanya, tetapi apakah
benar semuanya itu?
Sebenarnya,
insan tiada hak langsung untuk mendabik dada atau bersifat angkuh
diatas segala pencapaian diatas pengetahuanya kerana insan itu
sendiri adalah fitrahnya bersifat lemah, lalai, lepa dan mengetahui
sesuatu tersebut hanyalah dengan izin penciptanya. Pencapaian keatas
pengetahuan sebenarnya hanyalah merupakan kunci untuk mengenal
penciptanya dan seterusnya bersifat tawaduk, bukan sebaliknya. Kerana
itu, terdapatnya perbezaan antara makna sebenar berilmu dengan makna
pencapaian akedemik atau pencapaian lain-lainnya.
Contohnya,
akan dunia kehidupan lain yang wujud disamping segala asbab materi
dalam dunia kehidupan insan iaitu dunia Jin. Dunia Jin parallel
dengan dunia yang dikatakan realiti buat insan atau boleh juga diibaratkan dua
dunia dibalikan kaca, iaitu seperti didalam bilik soal-siasat polis,
yang mana terdapat bilik sebelah yang dapat melihat segala adegan
soal-siasat yang dilakukan melalui belakang cermin kaca, sedang dari cermin
kaca tersebut, tidak dapat dilihat apa dibelakangnya.
Dunia
Jin adalah parallel dengan dunia insan dalam hampir segala aspek
seperti daripada kehidupan seharian dengan segala keperluan serta
hajat untuk dipenuhi seperti berkeluarga dan berketurunan, memerlukan
penginapan, makan-minum dan seterusnya sehinggalah juga kepada beribu
ragam mentaliti mahupun fikiran. Dunia Jin juga ada yang
dikalangannya beriman kepada Tuhan yang Esa, ada yang kufur, ada yang
belum sampai dakwah kepadanya, ada yang baik atau yang jahat, ada
yang maju atau yang mundur kehidupannya dan seterusnya. Jin bukanlah
syaitan, tetapi ada kalangan mereka menjadi tentera syaitan diatas
kejahatan mereka melanggar perintah Allah sebagaimana ada kalangan
insan yang menjadi tentera syaitan diatas keangguhan serta kejahatan
mereka.
Al-Jawhari
(pengarang Al-Sihaah) menyatakan bahawa Al-Jaan adalah bapa kepada
keturunan Jin dan sebutan plural untuk Jin adalah Jeenan. Dalam
Al-Qaamos Al-Muheet: Jannahu Al-Layl bermakna malam menyeliputi,
iaitu semua yang terselindung dan terhalang pandangan kasar adalah Junna `Anka (terhalang dari kamu). Jinn Al-Layl bermakna
kegelapan malam, Al-Mijannah adalah nama buat daerah yang dipenghuni
oleh ramainya jin manakala Al-Jaan adalah plural untuk Al-Jinn.
Menurut
Ibnu Aqil sebagaimana dikutip asy-Syibli dalam bukunya Akam
al-Marjan fi Ahkam al- Jann, menyatakan
bahawa makhluk yang disebut sebagai jin
secara bahasanya bererti tersembunyi,
terhalang,
tertutup. Disebut
jin, kerana makhluk ini terhalang (tidak dapat dilihat) dengan mata
kasar insan. Sebagaimana, bayi yang masih berada didalam
perut ibu, disebut janin
(kata
janin
dan
jin
memiliki
kata dasar yang sama yakni jann)
kerana ia tidak dapat dilihat dengan mata. Demikian juga orang gila
dalam bahasa Arab disebut dengan majnun
(dari
kata jann
juga)
kerana akal sihatnya sudah tertutup atau terhalang.
Sedangkan
kata syaitan,
dalam bahasa Arab berasal dari kata syathona
yang
bererti ba'uda
(jauh,
yakni yang selalu menjauhkan manusia dari kebenaran). Kemudian kata
syaithan
ini
digunakan untuk setiap mahluk berakal yang durhaka dan membangkang
(kullu
'aat wa mutamarrid).
Pada awalnya istilah syaitan ini diberikan kepada salah satu
golongan jin (Iblis) yang beribadah kepada Allah dan tinggal bersama
dengan malaikat didalam surga. Akan tetapi ketika mereka menolak
untuk sujud hormat kepada Nabi Adam dengan membangkang kepada perintah Allah,
maka diusirnya dari surga dan sejak itu ia menjadi makhluk yang
terkutuk sampai hari kiamat kelak.
Definasi kini akan
makna perkataan syaitan adalah merupakan
bentuk kalimat
isim ‘alam (nama
sesuatu), iaitu merupakan laqab
(gelaran)
yang diberikan oleh Allah kepada setiap mahluk yang berakal (jin dan
manusia) yang membangkang terhadap perintah Allah Taala.
Lantaran
itu, tidak semua jin adalah syaitan, dimana terdapat juga kalangan
jin yang beriman serta soleh. Perkataan syaitan sebenarnya hanyalah
ditunjukkan untuk jin yang membangkang iaitu kafir, munafik, musyrik
sebagaimana terdapat kalangan insan yang sebegitu sifatnya. Didalam
Al Quran, terdapat ayat yang menjelaskannya:
وَأَنَّا
مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ
ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَداً
"Dan
sesungguhnya diantara kami ada orang-orang yang shaleh dan diantara
kami ada (pula) yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh
jalan yang berbeda-beda". (al-Jin 72:11)
Bersambung....
No comments:
Post a Comment