Monday

Dunia Jin - 2




Dunia Jin adalah dunia yang terhalang buat pandangan kasar insan dimana lantaran itu, banyaknya salah faham yang terjadi sehinggalah kepada perkara-perkara yang karut-marut serta perbuatan khurafat diatas fantasi falasi insan-insan. Rupa bentuk jin itu sendiri sentiasa cuba diimejkan mengikut imaginasi insan dan lazimnya dikaitkan dengan rupa bentuk yang mengerikan seperti gambaran-gambaran dari cerita-cerita tahyul hantu-hantu. Hatta seluruh keadaan mahupun kehidupan Jeenan (plural untuk jin) digambarkan begitu dhaif, mundur, primitif dan sebagainya, tetapi apakah benar semuanya itu?

Pertamanya, terdapat jelas adanya perbezaan antara jin dengan syaitan dan syaitan itu sendiri, sebagaimana ketuanya Iblis bernama Azazil, diburukkan rupa indahnya, diburukkan suaranya serta segala kehidupan yang akan dilaluinya ketika dihalau dari syurga. Segala yang buruk serta membawa kepada keburukan serta kejahatan adalah dari kelompok syaitan, bukannya dari semua kalangan kesemua jin. Dalam suatu riwayat ibnu Abbas r.a:

قال إبليس لربه: يا رب! أهبط آدم وقد علمت أنه سيكون كتاب ورسل، فما كتابهم ورسلهم؟ قال: رسلهم الملائكة والنبيون معهم، وكتبهم التوراة والإنجيل والزبور والفرقان؛ قال: كتابك الوشم، وقرآنك الشعر، ورسلك الكهانة، وطعامك ما لم يذكر اسم الله عليه، وشرابك كل مسكر، وصدقك الكذب وبيتك الحمام ومصايدك النساء، ومؤذنك المزمار، ومسجدك الأسواق .

Telah bertanya Iblis kepada Tuhan : Ya Tuhanku ! ;" Engkau telah menempatkan Adam,dan aku tahu dia memiliki kitab dan utusan, Ya Allah Apakah kitab mereka dan utusan mereka ? Allah menjawab :" Rasul-rasul mereka dimana para malaikat bersama para nabi mereka, kitab mereka Taurat, Injil, Zabur dan Al-Qur'an, sedangkan kitab kamu adalah tulisan gincu yang palsu dibadan (tato) bacaanmu syair, utusanmu dukun, makananmu apa-apa yang tidak disebut nama Allah, minumanmu setiap yang memabukan, teman karibmu para pembohong, rumahmu setiap tempat yang kotor dan bau , umpanmu wanita binal, penyerumu alat-alat musik dan masjidmu adalah pasar" (H.R Thabrani)

Dalam suatu riwayart lain, Ibnu Jarir rah. menyampaikan akan dialog antara Iblis dengan Allah Taala dikala Iblis diturunkan kebumi;

  1. Iblis bertanya kepada Allah Ta'ala: "Wahai Tuhanku! Engkau telah menurunkan daku kedunia dan menjadikan aku terkutuk, maka dimanakah tempat kediamanku." Firman Allah Ta'ala: "Wahai iblis! tempat kediamanmu ialah bilik air (tandas)."
  1. Iblis bertanya lagi"Wahai Tuhanku! Dimanakah tempat bagiku berkumpul?." Firman Allah Ta'ala: "Wahai iblis! tempatmu berkumpul ialah dipasar-pasar, tempat-tempat hiburan (kelab malam, pesta-pesta, majlis maksiat dll) dan sebagainya."
  1. Iblis bertanya lagi:"Wahai Tuhanku!, apakah makanan untukku?. "Firman Allah Ta'ala: "Wahai iblis, makanan untukmu ialah sesuatu yang tidak disebutkan nama Allah."
  1. Iblis bertanya lagi: "Wahai Tuhanku!, apakah minuman untukku? "Firman Allah Ta'ala: "Wahai iblis, minuman untukmu ialah sesuatu yang memabukkan dan yang tidak dimulai dengan nama Allah."
  1. Iblis bertanya lagi: "Wahai Tuhanku! apakah azanku untuk mengumpul orang?". Firman Allah Ta'ala: "Wahai iblis, azan untuk mu ialah seruling."
  1. Iblis berkata lagi:"Wahai Tuhanku! Tunjukkanlah padaku apakah bahan bacaanku?" Firman Allah Ta'ala: "Wahai Iblis, bahan bacaanmu ialah syair (sajak, lagu, puisi yang melalaikan manusia dari mengingat Tuhan).
  1. Iblis bertanya lagi:"Ya Tuhanku! Apakah tulisan bagiku?." Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala: "Wahai iblis, tulisanmu adalah tulisan gincu yang palsu dibadan, (seperti gincu, tato, tahi lalat yang diada-adakan dan yang lebih kurang sama dengannya).
  1. Iblis bertanya lagi:"Wahai Tuhanku! apakah cerita-cerita bagiku?". Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala: "Cerita-cerita bagimu adalah kata-kata dusta (bohong atau yang berkaitan dengannya)".
  1. Iblis bertanya lagi: "Wahai Tuhanku! Siapakah yang menjadi utusan bagiku?". Firman Allah Ta'ala: "Wahai iblis para utusanmu ialah terdiri dari dukun (peramal nasib), ataupun yang lebih kurang sama dengannya."
  1. Iblis bertanya lagi: "Wahai Tuhanku! Apakah perangkap bagiku?." Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman: "Wahai iblis, perangkap untukmu ialah wanita-wanita."


Dari dialog diatas, maka jelas mengapa terjadinya segala perkara-perkara yang karut-marut, tahyul, khurafat serta seterusnya kepada syirik terutamanya bila dikaitkan dengan syaitan. Juga akan perkara-perkara yang menjauhkan insan dari Tuhannya seperti dari segala bentuk hiburan-hiburan yang melalaikan samada dari alat-alat muzik-muzik, syair dan lain-lain.

Antara gambaran akan bentuk buruknya syaitan seperti kepala bertanduk dan lain-lain adalah sebagaimana termaklum didalam beberapa ayat dan riwayat hadith:


إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّيَاطِينِ

"Sesungguhnya dia (pohon Zaqum) adalah sebatang pohon yang ke luar dan dasar neraka yang menyala. mayangnya seperti kepala syaitan-syaitan" (QS. As-Shafat 37: 64-65).


عن ابن عمر : عن النبي صلى الله عليه و سلم قال : ( لا تحروا بصلاتكم طلوع الشمس ولا غروبها فإنها تطلع بقرني شيطان

"Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: "Janganlah kalian bermaksud untuk shalat pada waktu matahari terbit juga pada waktu matahari terbenam, kerana pada kedua waktu itu saat dimana dua tanduk setan muncul" (HR. Muslim).


عَنْ جَابِرٍ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم يَقُولُ : إِذَا سَمِعْتُمْ نُبَاحَ الْكِلاَبِ ، أَوْ نُهَاقَ الْحَمِيرِ مِنَ اللَّيْلِ فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ فَإِنَّهُنَّ يَرَيْنَ مَالاَ تَرَوْنَ

"Dari Jabir bin Abdullah berkata, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: "Apabila kalian mendengar anjing menggonggong dan himar meringkik, maka berlindunglah kepada Allah karena sesungguhnya mereka itu melihat sesuatu yang kalian tidak dapat melihatnya" (HR. Abu Dawud dalam shahih sunannya).

Namun semua keburukan dan kejahatan ini tidak boleh dikaitkan dengan keseluruhan bangsa jin sebagaimana terdapat segelintir insan yang kerjanya mengundang kepada kejahatan maka tidak wajar dikatakan keseluruhan bangsa insan mengundang kepada kejahatan.


وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلاً

Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka ia mendurhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan turunan-turunannya sebagai pemimpin selain daripada-Ku, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti (Allah) bagi orang-orang yang dzalim. (QS:Al-Kahfi 18:50)


Bersambung...

No comments:

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:
English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai