Monday

Zikir lantang - 3

Secara umumnya, disunatkan bertakbir bermula dari tenggelam matahari pada malam hari raya dengan suara yang lantang atau nyaring sehinggalah Imam bertakbiratul-ihram untuk solat sunat hari raya (manakala untuk Aidul-adha terdapat perbezaan yang dibincangkan dibawah ini).

Allah Taala berfirman:

وَلِتُكَمِّلُوْا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوْا اللهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْنَ

Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur.“ ( Al-Baqarah ayat 185)

Allah Taala berfirman:

لِّيَشۡهَدُواْ مَنَـٰفِعَ لَهُمۡ وَيَذۡڪُرُواْ ٱسۡمَ ٱللَّهِ فِىٓ أَيَّامٍ۬ مَّعۡلُومَـٰتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ ٱلۡأَنۡعَـٰمِ‌ۖ فَكُلُواْ مِنۡہَا وَأَطۡعِمُواْ ٱلۡبَآٮِٕسَ ٱلۡفَقِيرَ

Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin. (Qs. Al Hajj: 28)

- Ibn Abbas r.a berkata: yang dimaksudkan dengan hari hari yang tertentu adalah hari-hari tasyrik.

Pembahagian Takbir Eid adalah:

1 - Takbir Mursal

Takbir mursal ialah takbir yang dilakukan pada hari Aidul Fitri (Hari raya puasa) yang tiada mengiringi solat. Maksud takbir Mursal adalah takbir yang boleh dilakukan pada bila-bila masa dan dimana sahaja seperti dalam keadaan berjalan, berdiri, duduk, mahupun berbaring, dalam kendaraan, sewaktu bekerja dan seterusnya dalam mana boleh dilakukan samaada dirumah, dijalan-raya, dipejabat-pejabat, dikedai-kedai, diladang-ladang, dimasjid-masjid dan seterusnya.

Takbir mursal ini bermula setelah tengelamnya matahari pada malam hari Aidul-fitri dan berakhir apabila imam bertakbiratul-ihram ketika bermulanya solat sunat Aidil-fitri. Manakala untuk Aidul adha, takbir mursal bermula setelah setelah masuknya waktu Maghrib dan sesudah solat sunat Aidil-adha, ia berubah semula sifatnya kepada takbir muqaiyad sehinggalah waktu asar 13 Zulhijjah, iaitu dilakukan hanya setelah selesai solat.

2 - Takbir Muqaiyad

Maksud muqaiyad ialah mengiringi atau mengikat. Dinamakan demikian kerana ia mengiringi atau mengikat dengan solat. Oleh yang demikian, takbir muqaiyad ini hanya boleh dilakukan setelah selesai solat sahaja sama ada solat fardu ataupun sunat.

Ia bermula pada subuh hari Arafah (10 Zulhijjah) sehingga selepas Asar 13 Zulhijjah. Apabila masuknya waktu hari Arafah maka disunatkan bertakbir sesudah solat subuh. Setelah masuknya waktu Maghrib, takbir muqaiyad tadi telah berubah sifat kepada takbir mursal. Sifat mursal ini akan kekal sehinggalah imam bertakbiratul-ihram di dalam solat sunat Aidil-adha. Ini bermakna, apabila masuknya waktu Maghrib, maka dibolehkan bertakbir pada bila-bila masa dan dimana-mana tempat. akan tetapi, sesudah solat sunat Aidiladha, ia berubah semula sifatnya kepada takbir muqaiyad sehinggalah waktu asar 13 Zulhijjah.

Laungan takbir Eid adalah:

Allāhu akbar - Allāhu akbar - Allāhu akbar الله أكبر الله أكبر الله أكبر
lā ilāha illā Allāh لا إله إلا الله
Allāhu akbar- Allāhu akbar الله أكبر الله أكبر
wa li-illāhil-ḥamd ولله الحمد
Allāhu akbar kabīra - wal ḥamdu lillāhi kathīra - wa subḥāna Allāhi bukratan wa aṣīlā
الله أكبر كبيرا والحمد لله كثيرا وسبحان الله بكرة وأصيلا    
lā ilāha illā Allāh waḥdah(i)  لا اله إلا الله وحده  
Ṣadaqa wa`dah - wa naṣara abdah - wa 'a`azza jundahu wa ḥazama al-aḥzaba waḥdah صدق وعده ونصر عبده وأعز جنده وهزم الأحزاب وحده 
lā ilāha illā Allāh لا إله إلا الله walā na`budu illā iyyāh ولا نعبد إلا إياه  
Mukhliṣīn lahu ud-dīn wa law kariha al kāfirūn مخلصين له الدين ولو كره الكافرون Allāhumma ṣallī `alā Sayyidinā Muḥammad      -     wa `alā āla Sayyidinā Muḥammad    -    wa `alā aṣḥabi Sayyidinā Muḥammad     -     wa `alā anṣāri Sayyidinā Muḥammad     -    wa `alā azwāji Sayyidinā Muḥammad     -   wa `alā ḏurriyyati Sayyidinā Muḥammadin wa sallim taslīman kathīra اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد وعلى أصحاب سيدنا محمد وعلى أنصار سيدنا محمد وعلى أزواج سيدنا محمد وعلى ذرية سيدنا محمد وسلم تسليما كثيرا

Ibn Abi Syaibah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w keluar rumah menuju lapangan kemudian beliau bertakbir hingga tiba di lapangan. Beliau tetap bertakbir sampai shalat selesai. Setelah menyelesaikan shalat, beliau menghentikan takbir. (Ibn Abi Syaibah dalam Al Mushannaf 5621)

Dari Nafi: “Ibn Umar bertakbir pada hari eid (ketika keluar rumah) sampai beliau tiba di lapangan. Beliau tetap melanjutkan takbir hingga imam datang.” (Al Faryabi dalam Ahkam al Idain)

Dari Muhammad bin Ibrahim (seorang tabi’in), beliau mengatakan: “Abu Qatadah berangkat menuju lapangan pada hari raya kemudian bertakbir. Beliau terus bertakbir sampai tiba di lapangan.” (Al Faryabi dalam Ahkam al Idain)

Ad Daruqutni meriwayatkan: “Dulu Abu Ja’far Al Baqir (cucu Ali bin Abi Thalib) bertakbir setiap selesai shalat sunnah di Mina.” (Fathul Bari 3/389)

“Umar bin Khatab pernah bertakbir dikhemahnya ketika diMina dan didengar oleh orang yang berada dimasjid. Akhirnya mereka semua bertakbir dan masyarakat yang dipasar pun ikut bertakbir. Sehingga Mina bergegar dengan takbiran.” (Bukhari)

Anas r.a meriwayatkan: "Rasulullah s.a.w datang ke Madinah, sedangkan mereka sedang sibuk bergembira selama dua hari. Maka Rasulullah s.a.w bertanya: Hari apakah yang dua hari ini? Mereka menjawab: Kami biasa bergembira selama dua hari pada zaman Jahiliah: Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah Taala telah menggantikannya dengan hari yang lebih baik daripada dua hari itu bagi kamu iaitu Aidil-fitri dan Aidil-adha." (Imam Abu Daud dan an-Nasai)

No comments:

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai