Wednesday

Salam damai

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Tidaklah kalian masuk syurga hingga kalian beriman. Dan tidaklah kalian beriman hingga saling menyayangi antara satu sama lain. Mahukah kalian aku tunjukkan suatu amalan yang jika kalian kerjakan niscaya kalian akan saling menyayangi antara satu sama lain? Sebarkanlah salam sebanyak-banyaknya diantara kalian" - (Muslim)

Abdullah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Orang yang mengucapkan salam lebih dahulu terlepas dari sifat kibir/sombong" - (Bukhari)

Abu Umamah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Orang yang mendahului yang lain dalam memberi salam adalah lebih layak untuk menjadi lebih dekat kepada Allah" - (Abu Daud)

Anas r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda kepadanya. "Ya anakku, apabila engkau memasuki rumahmu, ucapkan salam kepada ahli keluargamu. Maka akan menjadi barkah bagimu dan kepada penghuni rumahmu" - (Tirmidzi)

Abdullah bin Salam meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda, "Wahai sekalian manusia, tebarkanlah salam di antara kalian, berilah makan, sambunglah tali silatur-rahim dan sholatlah ketika manusia tidur malam, niscaya kalian akan masuk surga dengan selamat" - (Tirmidzi, Ibnu Majah, Ahmad)

Ali r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Setiap muslim memiliki enam hak istimewa dari orang muslim yang lain. Hendaklah memberi salam kepadanya apabila ia bertemu dengannya, menghadiri undangannya apabila ia diundang, apabila bersin dan berkata Alhamdulillah (segala pujian keatas Allah) hendaklah ia menjawab Yarhamukallah (semoga Allah merahmatimu), mengunjunginya ketika sakit, menghantar jenazahnya apabila meninggal dunia dan menyukainya (saudara muslim) apa yang disukai bagi dirinya sendiri" - (Ibnu Majah)

4 comments:

kinakona said...

Assalamualaikum!

zarch said...

Waalaikumsalam wbr...

ahLia shahril said...

assalamualaikum

jazakallah share

zarch said...

Waalaikumsalam z@i, terima-kasih kembali pada enti...

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai