Monday

Tetamu depan pintu - 3

Biarpun Ani merasa hidupnya bercelaru, namun itu adalah pilihannya sendiri. Pada mulanya, ayahnya pernah menentang pilihan hatinya kerana walaupun lelaki pilihannya itu adalah dari keluarga berada, tetapi lelaki pilihannya itu memang terkenal dengan lagak samseng dan panas-baranya. Seluruh daerah kenal akan perangai dia dan keluarganya. Tetapi, cinta itukan buta dan dalam umur mudanya dulu, manalah panjang akalnya. Sudah jodoh, kata hatinya memujuk.

Malam itu, sebagaimana seperti biasa, hidangan-hidangan memenuhi meja mereka. Biarpun hanya mereka berdua sahaja dan kemudiannya pembantu rumah mereka yang menjamahnya, tetapi sudah menjadi kebiasaan suaminya, dijamu sebegitu sesejak kecil dari keluarganya yang berada.

Tiba-tiba kedengaran loceng rumah berdering yang mana mengugat suasana hening dimeja makan mereka. Kerana pembantu rumah kelihatan sibuk didapur, Ani pun pergi keruang tamu untuk melihat tetamu mana yang menekan loceng mereka. Kemudian Ani bergegas kembali kemeja makan dan berkata pada suaminya, "Bang, ada seorang fakir diluar sana, memohon diberi makan".

"Biarlah dia", kata suaminya sambil menyambung mengunyah peha ayam goreng. "Bang, banyak baki makanan kita ni, bagilah sedikit kat fakir tu", katanya lagi pada suaminya.

"Kalau kita bagi, nanti dia datang pula meminta tiap-tiap hari", jawab suaminya selamba tanpa kelihatan sedikit pun perasaan simpatinya pada sifakir diluar sana.

Selang beberapa tahun dari peristiwa itu, suaminya menceraikan Ani dengan alasan pada keluarganya, dia tidak mampu memberikan zuriat sedangkan kisah yang sebenar adalah kerana suaminya terlajak menjatuhkan talak tiga pada Ani, atas sifat panas-baran sisuami.

Namun tidak lama selepas itu, ditakdirkan Allah, Ani dipinang oleh seorang lelaki lain yang kuat pegangan agamanya. Alhamdulillah, syukur Ani kepada Allah, kerana kini dia dikurniakannya seorang suami yang penyayang dan penyabar, dan dari suami barunya, kini sudah masuk bulan kelima, Ani mengandung.

Tiba-tiba loceng rumah mereka berdering, sewaktu mereka hendak menjamah hidangan malam mereka, lalu suami baru Ani pun bangkit untuk melihat siapa tetamunya. Tidak lama kemudian, suami barunya melangkah menuju kedapur untuk mengambil beg plastik kosong dan mengisinya dengan beberapa ketul ayam goreng serta roti, lalu melangkah kembali keluar pagar.

Dalam pada itu, Ani mengintai dari tingkap disebelah dan terlihat olehnya, suami barunya menghulur bungkusan itu pada seorang yang lelaki yang kelihatan begitu kurus dan dhaif sekali keadaannya. Dan bila diperhatikan lagi olehnya, alangkah terkejutnya Ani, kerana sifakir diluar tersebut adalah bekas suaminya.

Bila suami baru Ani kembali, terlihat akannya, isterinya seperti dalam kebingungan lalu menegur, "Ada apa sayang, nampak macam sesuatu yang tak kena?" tanya suami barunya.

"Tu, sifakir dekat luar pagar tadi, adalah bekas suami saya, bagaimana kuasa Allah yang dapat mengubah segala-galanya, dulu dia kaya dan sombong, tetapi kini, dia pula yang meminta-minta", jawab Ani.

"Benar, Allah Maha Berkuasa, beberapa tahun dahulu, saya teringat, masa baru sampai kedaerah ini, saya pernah berdiri dipintu pagar dia dan Ani waktu itu isterinya, memohon sedikit makanan kerana terlalu lapar, ingat tak", kata suami barunya yang mana membuat Ani lebih kebingungan, tetapi kemudian suami barunya menyambung, "Segalanya takdir Allah, abang tidak pernah mendoakan keburukan pada dia. Allah telah memudahkan rezeki abang, juga setelah Ani menjadi janda, Allah telah mengizinkan abang mengambil Ani jadi isteri dan insyaallah, abang berjanji akan menjaga Ani dengan sebaiknya, sebagaimana Abang tahu, Ani seorang yang berjiwa murni".

No comments:

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:
English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai