Tuesday

Tetamu depan pintu - 4

Seperti kebiasaan pagi-pagi sebelumnya, bila sahaja azan subuh berkumandang dari masjid yang terletak hanya beberapa pintu dari rumahnya, pasti dia akan menarik selimut untuk menyambung tidurnya, yang mana disaat inilah, terasa begitu enak untuk menyambung tidurnya dari waktu-waktu lain.

Tiba-tiba pintu rumahnya diketuk dengan diringi oleh suara garau memberi salam. Berat rasanya untuk dia menjawab salam tersebut, apatah lagi  untuk mengorbankan bantalnya yang penuh berpeta.

Bila pintunya diketuk dan kedengaran lagi suara garau tersebut memberi salam, tiba-tiba mindanya merasa sesuatu yang tidak kena, kerana siapa pula yang akan mengetuk pintu pagi-pagi buta ini, kalau tidak kerana sesuatu hajat yang penting.

Dengan malasnya, dia menjawab salam tersebut dan bangun melangkah kearah pintu. Bila dibukanya daun pintu, tiba-tiba terlihat seorang tua lagi buta bertongkat tercegat disitu. Lalu dia bertanya: "Pakcik nak apa, boleh saya bantu Pakcik?", dengan mengharap agar orang tua buta tersebut cepat-cepat berlalu kerana terasa benar akan seperti bantal berpetanya memanggil-manggil dari dalam.

"Pakcik nak tanya, ini masjid ke?", tanya orang tua buta tersebut.

"Bukan Pakcik, masjid kedepan sedikit", jawabnya. Orang tua buta tersebut pun memohon kemaafan dan mengucapkan terima-kasih, lalu berlalu dari muka pintunya.

Dia pun menutup daun pintunya lalu bergegas kekatilnya. Namun dalam pada itu, hati kecilnya berkata: "Masyallah, orang tua itu buta, cacat, tetapi masih bernekad untuk bersolat subuh berjemaah, sedangkan aku ini muda, sihat dan tidak buta, malah duduk pula bertahun-tahun hanya beberapa pintu dari masjid, tidak pernah pun bersolat subuh berjemaah".

Dengan detik hatinya itu, kakinya kini ditukar arah, dari menuju kekatilnya, kini menuju kebilik mandi untuk mengambil wuduk, dan pagi-pagi seterusnya baginya, tidak lagi seperti pagi-pagi sebelumnya.

No comments:

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:
English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai