Penyusunan
ilmu usul fiqh pada kurun kedua hijrah ini seterusnya membawa kepada
kemunculan mahzab-mazhab Ahlu Sunnah wal Jamaah yang dikenali dan
diikuti hari ini. Mazhab adalah
kumpulan pendapat mujtahid yang berupa hukum-hukum Islam, yang digali
dari dalil-dalil syariat yang terperinci serta berbagai kaedah
(qawa’id) dan landasan (usul) yang mendasari pendapat tersebut,
yang saling terkait satu sama lain sehingga menjadi satu kesatuan
yang utuh. Ada yang menyatakan, istilah mazhab mencakup dua hal iaitu
pertamanya, sekumpulan hukum-hukum Islam yang digali oleh seorang
imam mujtahid, dan keduanya adalah usul fiqh yang menjadi jalan
(thariq) yang ditempuh mujtahid itu untuk menggali hukum-hukum Islam
dari dalil-dalilnya yang terperinci.
Selepas
zaman penyusunan ilmu usul fiqh, munculnya zaman tahrir, takhrij dan
tarjih dalam mazhab fiqh. Tahrir, takhrij, dan tarjih adalah upaya
yang dilakukan para ulama mengikut mazhab masing-masing dalam
mengomentari, memperjelaskan dan mengulas pendapat para imam Mazhab
mereka. Apatah lagi, kerana perbezaan yang memungkinkan perpecahan
yang amat besar dikalangan umat Islam dari segi usul fiqh sekiranya
dibenarkan terus berkembang fenomena mujtahid yang berkemampuan
berijtihad dan mengembangkan mazhabnya sendiri. Atas itu, para ulama
fiqh waktu itu, mengekalkan status mereka hanya pada tahap mujtahid
fi al-mazhab (mujtahid yang melakukan ijtihad berdasarkan prinsip
yang ada dalam mazhabnya)
Dan
ternyata, 4 mazhab dalam Ahlu Sunnah wal Jamaah iaitu mazhab Hanafi,
mazhab Maliki, mazhab Syafie dan mazhab Hambali telah mencukupi
kerana sekiranya setiap ulama yang datang kemudian dan membawa
mazhab-mazhab baru mereka, maka kekeliruan besar terjadi dikalangan
umat Islam, terutama dalam hal yang mana, mazhab-mazhab baru tersebut
cuba mengambil tempatnya dikalangan umat Islam dan ini tentunya
menyebabkan pertelingkahan-pertelingkahan mahupun seterusnya kepada
peperangan mazhab atas perbezaan-perbezaan yang dibawa.
Dalam
hal 4 mazhab Ahlu Sunnah wal Jamaah, masing-masing menghormati masing
yang lain, namun begitu, tentulah juga akan berlaku kekecohan, sekiranya mereka yang mengikut mazhab yang lain mendesak
pengikut mazhab yang lain mengikut usul fiqh mereka. Lantaran itu,
contohnya, mereka yang mengikut mazhab Maliki mengerakkan jari mereka
pada tasyahud akhir tentunya tidak akan mendesak mereka yang mengikut
mazhab Syafie atau mazhab Hanafi yang tidak mengerakkan jari
ditasyahud akhir lantaran ulama-ulama Syafie atau Hanafi mempunyai
dalil yang jelas atas itu. Semangat menghormati pada setiap mazhab
dalam Ahlu Sunnah wal Jamaah ini telah terbina sekian lama.
Namun
bayangkan, sekiranya, beratus-ratus mazhab yang timbul lantaran
setiap ulama fiqh wajar sahaja berijtihad diatas pendapatnya sendiri
dan menyusun segala usul fiqh mengikut pendapatnya sendiri, tentulah
kekecuhan yang besar berlaku didalam umat hatta akan berlaku dalam
suatu keluarga, siayah akan bertegang dengan anaknya lantaran usul
fiqh yang amat berbeza yang diikuti oleh masing-masing. Hari ini pun telah menyaksikan bagaimana atas perbezaan politik dunia yang dimiliki oleh individual yang berbeza menyebabkan mereka bermasam muka atau sentiasa menaruh prasangka, inikan pula usul fiqh yang merupakan cara hidup-mati setiap individual.
Sebegitu juga, bagaimanakah setiap individual umat Islam mampu belajar dan memahami apa yang dipelajari adalah hak, sekiranya setiap musim, akan ditemuinya dalil-dalil lain yang menyatakan apa yang dipelajari adalah suatu kesilapan? Bagaimanakah terjadi seterusnya kepada seluruh sistem pembelajaran umat Islam sekiranya setiap tahun, dirombak atas ijtihad-ijtihad baru para ulama fiqh yang menampilkan mazhab masing-masing?
Sebegitu juga, bagaimanakah setiap individual umat Islam mampu belajar dan memahami apa yang dipelajari adalah hak, sekiranya setiap musim, akan ditemuinya dalil-dalil lain yang menyatakan apa yang dipelajari adalah suatu kesilapan? Bagaimanakah terjadi seterusnya kepada seluruh sistem pembelajaran umat Islam sekiranya setiap tahun, dirombak atas ijtihad-ijtihad baru para ulama fiqh yang menampilkan mazhab masing-masing?
Bersambung...
No comments:
Post a Comment