Dalam
kehidupan insan, yang menjadi tunjak akan kewujudannya adalah kaitan
dengan ruang, masa, tenaga serta materi. Sebegitu juga dengan
kewujudan dunia jin. Tanpa element-element ini, maka tiadalah wujud
sesuatu kehidupan dialam ini, hanya pertanyaannya, apakah yang
dimaksudkan dengan ruang, masa, tenaga serta materi buat dunia jin.
Bila
seseorang tersebut melihat jauh keangkasa lepas atau kesuatu sudut
biliknya yang kosong dari segala perabot dan lain-lain, apa yang
dilihatnya tentulah suatu kekosongan, namun apakah benar
penglihatannya? Hari ini telah dibuktikan, apa yang dilihat sebagai
sesuatu kekosongan seperti jauh keangkasa lepas atau sudut biliknya
yang kosong sebenarnya dipenuhi oleh element-element yang tidak dapat
dicapai oleh pandangan kasar seperti angkasa lepas dipenuhi oleh
segala galaksi-galaksi mahupun sudut biliknya yang kosong dipenuhi
oleh debu, udara, kuman-kuman dan lain-lain.
Buat
dunia ilmiah insan iaitu ilmu pengetahuan insan dalam keadaan
sedarnya buat kenyataan apakah alam yang diduduki insan, hukum fizik
adalah suatu jalur untuk menyatakan atau menentukan apakah sesuatu
tersebut. Hukum fizik adalah asas pengetahuan am berdasarkan
pengamatan empiris (pengalaman). Seperti keputusan buat apakah
sesuatu tersebut diatas kesimpulan yang diambil atau hipotesis adalah
dari suatu pemerhatian berulang-ulang sehingga mencapai kata setuju
samada melalui pengiraan, pengulangan uji-kaji dan lain-lain.
Contohnya
akan daya tarikan dalam kehidupan insan seharian yang wujud namun
tidak dilihat iaitu daya tarikan graviti. Dunia hari ini hanya
mengenal Isaac Newton (1642-1727 AD) sebagai insan yang pertama
memperkenalkannya dengan hukum-hukum gerakan Newtonnya. Sedangkan
perkara ini telah lama dikaji oleh para ilmuan Islam seperti dalam
hukum-hukum gerakan pertama, objek akan kekal dalam keadaan pegun
atau bergerak dengan kelajuanya melainkan adanya pengaruh luaran,
Ibnu Sina / Avicenna (980-1037 AD) dalam kitabnya, Isharat wa
Tanbihat menyatakan, bila sesuatu objek tersebut tidak terkesan
dengan pengaruh luarannya, maka ia akan kekal sebagaimana keadaannya.
Dimana jelas ini adalah prinsip pertama hukum-hukum gerakan.
Dalam
hukum-hukum gerakan kedua, kadar perubahan momentum bagi sesuatu
objek adalah berkadar terus dengan daya yang bertindak keatasnya.
Hebattullah bin Malaka (1087-1167 AD) dalam kitabnya, Al-Moatabar fil
Hikma, bab ke-14 berjudul vakum, menerangkan dengan kekuatan kuasa,
sesuatu objek bergerak laju dan mengambil waktu yang singkat dan
sekiranya dipertingkatkan kekuatan kuasanya maka semakin laju dan
semakin singkat waktu yang diambil, sebaliknya sekiranya kekuatan
kuasanya tidak meningkat, maka kelajuannya juga tidak meningkat.
Manakala
hukum gerakan ketiga, bagi setiap objek yang bertindak keatas sesuatu objek, objek akan mengenakan daya yang sama tetapi berlawanan arah.
Newton dengan kiraan mathematiknya menghuraikan setiap tindakan ada
tindak-balas yang mana bertentangan arah. Sedang Imam Fakhr El-Din
Al-Razi (1150-1210 AD) dalam kitabnya, Al-Mabaheth Al-Mashrikayyah
fi Illm Al-Illaheyyat wa Al-Tabi'yyat, menerangkan, dalam bulatan
yang ada tarikan antara keduanya sehinggalah keduanya berhenti
dipertengahan bermakna adanya daya yang dipamirkan dalam tindakan
bertentangan antara satu sama lain.
Sebegitu
juga dengan Ibnu Haitam / Alhazen (965-1040 AD) dalam kitabnya
Al-Manathar menerangkan, objek yang bergerak terhalang oleh sesuatu
penghalang dimana sekiranya daya penghalang ini berkekalan maka objek
yang bergerak tersebut mengenakan daya yang berlawanan dengan
penghalangnya bergantung sebanyak mana daya penghalangnya.
Berbalik
pada suatu ruang yang dikatakan kosong pada sesuatu masa, sedang bukanlah bermakna ruang tersebut benar-benar
kosong lantaran terbukti adanya daya graviti darinya. Yang mana
jelas, apa yang difahami dengan penglihatan kasar bahawa sesuatu yang
dikatakan kosong seperti ruang angkasa-raya atau ruang disuatu sudut
bilik yang tiada perabut, bukanlah dalam kekosongan sebagaimana erti
kata kosong.
Dalam
itu, pada permulaan abad yang lepas, Albert Einstein (1879-1955 AD)
menyatakan dalam general relavitinya bahawa graviti bukan dalam ruang
dan masa tetapi graviti itu sendiri adalah ruang dan masa. Namun
apakah benar sebegitu sebagaimana diajar dalam semua sekolah-sekolah
diseluruh dunia? Sekiranya graviti itu sendiri adalah merupakan ruang
dan masa, maka bagaimana mungkin adanya kewujudan dunia jin yang
jelas bertentangan dengan prinsip-prinsip daya tarikan graviti
sebagaimana yang diketahui prinsipnya oleh ilmu ilmiah hari ini.
Daya
tarikan graviti sebenarnya adalah merupakan suatu kompenen tenaga dimana bukannya
graviti itu merupakan ruang dan masa. Cahaya bergerak dengan kelajuan
yang tidak terkesan dengan daya graviti sedangkan cahaya adalah dalam
ruang dan masa. Ini mungkin menjadi penjelasan ilmiah akan bagaimana
jin Ifrit tiada bermasaalah langsung untuk mengerakkan kerusi Balqis
dari Yemen keJerusalam dengan kelajuan cahaya yang berada lebih
kurang 2000km jauh jaraknya, sebelum Nabi Sulaiman sempat bangun dari
kerusinya. Sedang
untuk bagaimana seorang insan bernama Asif bin Bakhiya yang dapat mengerakkan kerusi Balqis jauh lebih
pantas dari jin Ifrit iaitu sebelum mata Nabi Sulaiman berkelip
adalah sesuatu yang tidak dapat dihuraikan lansung oleh ilmu
ilmiah insan. Ini kerana untuk mengerakkan sesuatu dan untuk sampai
pada sesuatu destinasi, tenaga kelajuan yang menentukan masanya
tetapi untuk sesuatu yang bergerak dan sampai pada destinasinya
sebelum detik pengiraan masa insan bermula, adalah sesuatu yang jelas
semestinya jauh lebih pantas dari kelajuan cahaya.
Sebagaimana
Einstein menyatakan, tiada kelajuan yang dapat menandingi kelajuan
cahaya namun pada akhir tahun 2011, uji-kaji telah diadakan
diSwitzerland yang menunjukkan bahawa neutrino memiliki kelajuan yang
lebih pantas dari kelajuan cahaya dan biarpun diadakan sebanyak 15000
kali ulang kaji untuk memastikannya tetap didapati keputusan yang
sama. Namun uji-kaji ini mendapat tentangan kerana ia adalah suatu
fenomena yang merubah segala kefahaman ilmiah insan hari ini. Apa-apa
pun, kefahaman ilmiah insan bukanlah segalanya dalam dunia ini kerana insan itu sendiri hidup dalam ruang, masa, tenaga dan materi yang terhad.
No comments:
Post a Comment