Wednesday

Tetamu depan pintu - 5

Komat merasa begitu gembira kerana pinjaman bank yang dipohon untuk membeli kereta barunya telah diluluskan. Tanpa membuang masa, Komat pun pergi mengambil kereta barunya, biarpun dia tahu bebanan yang akan ditanggung diatas hutangnya ini, apatah lagi hutang kereta lamanya pun belum berbayar ditambah dengan hutang-hutang lain yang masih bertimbun.

Namun itu semua tidak penting kerana pada Komat, apa yang penting, dia adalah kalangan mereka yang kehadapan dalam hal-hal kebendaan disamping masyarakat sekeliling mengagumi akan dirinya. Falsafah ´biar papa asal bergaya` adalah telah menjadi darah-daging dalam dirinya sebagaimana juga kebanyakkan masyarakat disekitarnya.

Setelah Komat mencapai kunci kereta baru dari taukey kereta yang tersenyum puas kerana hari itu adalah hari keuntungan, maka Komat pun terus memandu keretanya dengan rasa hati yang seakan seluruh dunia miliknya.

Bila sahaja memasuki kawasan flat tempat tinggalnya, Komat pun menekan horn keretanya kuat-kuat sambil menjerit-jerit memanggil isteri dan anak-anaknya. Sebenarnya, Komat tahu, dia boleh mengunakan telefon bimbitnya untuk memanggil isterinya namun memang Komat berhajat agar semua jiran-jirannya akan menjenguk dan teruja bila melihat kehebatan kereta barunya.

Jelas sebagaimana yang dihajati, jiran-jiran Komat yang terkejut mendengar bunyi horn keretanya, menjenguk keluar dan teruja melihat kehebatan kereta baru Komat. Begitu berbangganya Komat seakan mahu melompat menyanyi kegembiraan sebagaimana lazimnya didalam film-film Hindustan. Sebegitu juga, kegembiraan terpancar jelas diwajah isteri Komat dan anak-anaknya yang berlari-lari menghampiri keretanya.

Setelah isteri dan anak-anaknya sampai, Komat berkata; "Jom naik, kita ronda-ronda". Maka berderulah kereta Komat meninggalkan kawasan flat mereka, diiringi irama lagu-lagu yang berkumandang dari dalam kereta Komat.

Tiba-tiba, seorang lelaki menahan kereta mereka. Komat pun memberhentikan keretanya sambil bertanya kepada lelaki yang terjegat dipintu keretanya; "Siapa kamu, apa kamu mahu?" Lelaki tersebut menjawab; "Aku adalah ringgit, sila bawa aku bersamamu".

Mendengar nama ringgit, maka begitu bercahaya-cahaya raut muka Komat sambil membuka pintu keretanya dan berkata; "Silakan-silakan". Dan Komat pun mula memandu.

Tidak lama kemudian, seorang lagi lelaki lain menahan kereta Komat, lalu Komat memberhentikan keretanya sambil bertanya kepada lelaki disebelah luar pintu keretanya; "Siapa kamu, apa kamu mahu?“. Lelaki itu menjawab; „“Aku adalah dollar, sila bawa aku bersamamu“. “Dollar“, kata Komat yang seakan mahu menjerit kerana kegembiraan, lalu membuka pintu keretanya sambil berkata pada anak-anaknya; “Duduk rapat-rapat, bagi tempat untuk dollar“.

Dengan gembira, Komat pun mula memandu keretanya, sedang anak-anaknya dibelakang mula merasa gelisah kerana duduk berkepit-kepit. Tiba-tiba seorang lagi lelaki menahan keretanya, lalu Komat memberhentikan keretanya sambil bertanya pada lelaki ketiga yang tercegat didepan pintu keretanya; "Apa kamu mahu?". Lelaki tersebut menjawab,  "Aku adalah euro, sila bawa aku bersamamu". Komat yang tidak tahan lagi merasa gembira berkata pada anak-anaknya; "pergi duduk dalam bonet kereta, euro nak duduk tu", maka dengan sedih hati, anak-anak Domat pun pergi kebelakang bonet dan euro pun duduk mengambil tempatnya.

Komat pun mula memandu keretanya sambil berkira-kira akan keuntungan dunia yang dimiliki, tiba-tiba seorang lelaki tua menahan keretanya. Komat pun memberhentikan keretanya sambil bertanya kepada orang tua yang berdiri disebelah pintu keretanya; “Siapa kamu, apa kamu mahu?“. Orang tua tersebut menjawab, “Aku adalah amal-solehan, sila bawa aku bersamamu.“

“Apa“, kata Komat terkejut sambil menyambung, “Maaf, keretaku sudah penuh, tengok ni, ringgit, dollar, euro berserta keluargaku, mana ada tempat bagimu dalam keretaku“.

Berderulah kereta Komat meninggalkan orang tua tersebut tetapi tiba-tiba tidak jauh dari situ, seorang lelaki yang bertubuh perkasa dengan senjata yang berkilau ditangannya menahan kereta Komat. Komat yang terkejut cuba menekan minyak untuk melarikan diri namun tiada berdaya langsung. Seakan-akan keretanya diangkat oleh lelaki bertubuh perkasa tersebut.

Komat dengan terketar-ketar suaranya, berkata pada lelaki yang bertubuh perkasa tersebut; "Siapa kamu, tolong jangan apa-apakan aku". Lantas lelaki bertubuh perkasa itu menjawab yang suaranya bak guruh dilangit; "Kamu telah sampai dihujung perjalananmu. Kini tamatlah perjalananmu".

“Oh...“ kata Komat sambil merasa seluruh sendi-sendinya seakan bercerai antara satu sama lain. “Tolonglah lepaskan aku, aku masih mahu hidup menikmati duniaku disamping ringgit, dollar dan euroku. Kereta ni pun, baru sahaja aku membelinya“, rayu Komat pada lelaki bertubuh perkasa tersebut.

Lelaki bertubuh perkasa tersebut menjawab; "Kamu akan bebas dan berbahagia selama-lamanya, dalam mana kamu akan mendapat berpuluh-puluh kali ganda dari dunia dan segala isinya, dengan syarat adanya seorang penumpang kamu bernama amal-solehan".

"Amal-solehan, ohh... saya sudah tinggalkan dia, tolonglah tuan, ambillah ringgit, dollar dan euro ni, tolong lepaskan saya," rayu Komat, namun semuanya sudah terlewat. Keesokan harinya, terpapar dimuka depan surat-khabar gambar kereta Komat yang remuk dilanggar lori, bersama gambar pemandunya yang terkorban.


- Kisah ini hanyalah misal bagaimana kesibukan tentang hal dunia sehingga ramai terlupa untuk beramal-soleh, sedangkan bila kematian menjelang, semuanya akan ditinggalkan melainkan amal-solehannya dibawa bersama.


2 comments:

ad6 said...

Bagaimana utk tinggalkan dunia kalau dlm hati kita ada walau sekelumit cinta kpd harta benda dan perhiasannya. Utk bersihkan hati dr cinta dunia bukanlah sesuatu yg mudah. Ia memerlukan seseorang itu istiqomah dlm mujahadah sehingga tiba akhir hayatnya. Kemudian berserahlah diri kpd Allah yg akan mennetukan samada kita berjaya atau pun sebaliknya.

zarch said...

Jazakallah ad6 kerana berkongsi kata-kata nasihat. Sebagaimana kata orang, istiqomah adalah lebih baik dari seribu karamah, semoga kita sentiasa dapat beristiqomah dalam amal-solehan kita disamping diberi taufik untuk sentiasa dapat berpesan-pesan kearah kebaikan.

Btn_blue_77x28

open source - sumber terbuka

Mana-mana coretan yang dikira baik, dibenarkan mengambil (copy-paste) tanpa perlu bertanya tuan blog ini. Manakala mana-mana coretan yang terdapat kesilapan, mohon ribuan kemaafan dari tuan blog ini. - " Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya "

Coretan lalu

zar4art

Bayan

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com

Waktu sholat

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Salam damai